lessen van Daniel Pinto op 4 en 5 mei in Drenthe

Uitjes en evenementen
Plaats reactie
chawwa
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 aug 2008, 23:24

lessen van Daniel Pinto op 4 en 5 mei in Drenthe

Bericht door chawwa » 20 feb 2012, 13:53

Hallo Iedereen!
Eigenlijk schrijf ik nooit wat op het forum, maar dit wilde ik toch wel even met iedereen die het leuk vindt delen;


Clinic van Daniel Pinto definitief gepland op vrijdag 4 & zaterdag 5 mei 2012!

Naar aanleiding van mijn artikel over Daniel Pinto kan ik het volgende melden:
Het is gelukt! Wij zijn aan het vereiste aantal deelnemers gekomen om de clinic mogelijk te maken, en ondertussen is het ticket van Daniel geboekt !

Naast de lessen bij ons zal hij op zondag 6 mei nog op Paarden van de Zon in Bunschoten te zien zijn waar hij zijn visie zal geven en aansluitend nog een demo-les zal verzorgen.

De lessen zullen op 4 en 5 mei om half negen ’s-ochtends beginnen.

Kijkers voor de lessen zijn van harte welkom. Wij vragen hier géén vergoeding voor, dit, omdat ik hoop dat het kijken wellicht motiveert om een volgende keer zelf mee te willen doen.

Wij zijn wel van plan een giftenpot neer te zetten. Mochten er mensen zijn die door (lang) te kijken veel opgestoken hebben en bereid zijn hiervoor ook een bijdrage te leveren, dan is die mogelijkheid er in elk geval. Dit laten wij dus aan een ieders persoonlijke keuze over.

Ook voor kijkers kunnen wij de (simpele) lunch verzorgen op beide dagen, echter dient dit wel even van te voren aangegeven te worden. De kosten hiervoor bedragen 5 euro per persoon.

De locatie blijft vooralsnog Stieltjeskanaal (nr. 108, ons eigen terrein). Bij slecht weer verhuizen wij naar een binnenbak in de buurt van Stieltjeskanaal. Hou daarvoor gewoon op het laatst nog even de website in de gaten of bel/mail tegen die tijd nog even.

Mocht je nog graag mee willen doen dan is het alleen nog mogelijk om op de wachtlijst geplaatst te worden aangezien we al aan het maximale aantal deelnemers zitten.

Ik kijk er al vreselijk naar uit en hoop dat wij er met zijn allen een paar onvergetelijke dagen aan over zullen houden!

Mocht je vragen en/of opmerkingen hebben, laat me dit dan vooral weten!
Heel veel groeten,
Chawwa Visser
(06-251 412 58) chawwa@zonnet.nl


Hieronder plaats ik ook nog even het artikel wat ik over Pinto heb geschreven, dat motiveert mijn enthousiasme tenminste.

Daniel Pinto – Academie de Dressage – plannen voor clinic in mei 2011 in Nederland!

Een aantal jaren geleden was ik met mijn vriendin Marjan Smit, tevens initiatiefnemer van ‘Paarden van de Zon’ in Portugal om een interview te doen voor het tijdschrift met Lusitanofokker Sylvain Massa uit Frankrijk. Deze fokker had een aantal van zijn beste paarden in training staan bij de Olympisch ruiter Daniel Pinto, een Portugees. Aangezien we ook bezoeken bij Portugese en Spaanse fokkers deden voor het blad, was het het gemakkelijkste om het interview ook in Portugal te doen. Dhr. Massa had er samen met Daniel Pinto een splinternieuwe accommodatie opgezet; ‘Académia Dressage’ in Arruda dos Vinhos.
Voor de foto’s voor het blad was deze lokatie ook perfect en er stonden de mooiste paarden die we dan ook nog eens onder het zadel konden zien.
Eenmaal aangekomen waren we in eerste instantie verrast door de schoonheid van het complex; wat een prachtige accommodatie op een fantastische plek! Alleen de sfeer van dat geheel was al adembenemend.

Vlot stapte een Portugese jongeman met een grote glimlach op ons af die Daniel Pinto bleek te zijn. Een alleraardigste sympathieke Portugees.
Voor ons bezoek had ik eerlijk gezegd nog nooit van hem gehoord, maar het bleek dat hij bij deelname aan de wereldruiterspelen in Las Vegas (met een wildcard) zijn rubriek winnend af wist te sluiten met, jawel, een Lusitano. Dit was ‘Galopin de la Font’, een fokprodukt van Sylvain Massa. (www.chateau-fontdubroc.com ) Uiteraard sprak alleen dat mij al aan, en ik was wel heel benieuwd naar hem.

We hebben uitgebreid over paardrijden in het algemeen gesproken, en vooral ook over de verstandhouding tussen paard en ruiter. Gepassioneerd kan Daniel over zijn beleving van het paardrijden vertellen op een manier die je meteen enthousiast maakt.

Hij start al jaren Lusitano’s en is hier ook heel enthousiast over. Niet alleen de grote sportlusitano’s van Massa, maar ook hengsten van andere grote fokkers heeft hij onder zijn hoede. (onder andere een prachtige zwarte Ortigao Costa hengst). Hij weet dat hij met deze paarden nooit wereldkampioen zal worden, maar heeft een heel reëel doel voor ogen. Als je alleen naar een wedstrijd gaat om te winnen, dan kan hij net zo goed thuisblijven. Maar hij gaat niet voor de winst, hij gaat voor zijn eigen hoogst haalbare score, een score die voor hem in combinatie met zijn paard een topprestatie is. Als het hem lukt om zichzelf te verbeteren is hij daar heel erg tevreden mee. Het neerzetten van een score van 68% met een paard wat niet in alle opzichten een toppaard is, is knapper en zegt meer over de rijkunst van de ruiter dan wanneer er een score van 73% wordt neergezet met een paard dat alles heeft en over alle benodigde kwaliteiten beschikt. Om met zo’n paard hoog te scoren hoef je feitelijk een minder goede ruiter te zijn. Hij vindt elk paard de moeite van het rijden waard en wanneer een paard in bepaalde opzichten te kort schiet is het de kunst zijn sterke punten nog sterker te maken en zijn zwakke punten te blijven verbeteren. Dàt is echte rijkunst.

Ik kom wel eens vaker mensen tegen met wie ik over paarden en paardrijden praat, en dan heb je soms bij iemand het gevoel dat er een ‘match’ is, dat je het idee hebt dat je dezelfde mening/visie deelt. Helaas blijkt meestal dat als ik die persoon vervolgens met een paard aan het werk zie, dat er totaal geen ‘match’ meer is: het verhaal klonk fantastisch, maar wordt vaak totaal niet gekoppeld aan de praktijk.
Als ik Daniel hoor praten over zijn benadering van paarden, paardrijden en wedstrijdsport, dan heb ik sterk het gevoel dat er een match is, en, voorbereid op een teleurstelling in dat opzicht, bleek bij hem het verhaal perfect overeen te komen met wat ik hem in de praktijk zag doen.
Dàt sprak mij nou echt aan!

Tijdens ons bezoek mochten wij hem zien trainen op verschillende paarden, en stuk voor stuk sloot dat aan bij ons gesprek. Zijn manier van rijden vond ik erg indrukwekkend; rustig, vriendelijk, maar gewerkt werd er wel! Prachtig om te zien hoe hij de paarden aan het werk had, en voor mij vooral hoe vriendelijk hij met ze omging.

Mijn stelling is vooral dat een paard het leuk moet vinden om voor je te werken, dat je dan de mooiste resultaten kan behalen omdat het het geheel meer glans geeft dan wanneer je paard alleen maar mee werkt omdat het moet. Daniel doet er ook alles aan om zijn paarden plezier in hun werk te geven. Hij beloont vaak en werkt de paarden niet eindeloos door. Uiteraard moet er wel gewerkt worden, er wordt heus niet gelanterfant, maar er is toch telkens weer tijd voor ontspanning tussen en tijdens het werk, en er wordt veel met beloning gewerkt.

Bij zijn manier van rijden zie je dat de paarden even rustig losgewerkt worden en daarna beginnen ze te swingen. Zelf heeft hij weer les van Kyra Kyrklund. Ik heb inmiddels meerdere bezoeken aan de Académia gebracht en hem meermalen zien rijden, en keer op keer was ik weer even enthousiast. Het was geen toevallig goed moment wat ik de eerste keer zag, maar dit is gewoon echt zijn manier van werken. Wat mooi!

Ook heb ik door die keren te mogen kijken bij zijn training, al heel veel van hem op kunnen opsteken en een enorme dot inspiratie opgedaan.
Groot is dan ook de ontstane wens om les van hem te hebben, en dan natuurlijk op mijn eigen paarden. Wat zou ik dat graag willen en wat zou ik daar veel van kunnen leren.
Maar ja, hoe kom je nu met je paarden op les in Portugal.. Daar heb ik serieus over nagedacht, en helaas moest ik tot de conclusie komen dat dat voor mij niet haalbaar is. Dus dat is geen optie.

De enige andere mogelijkheid is dan om deze man naar Nederland te lokken, zodat de lessen hier gerealiseerd kunnen worden. Dit heb ik al met Daniel besproken, en hij is bereid om hiervoor naar Nederland te komen.
Nu kun je natuurlijk wel bedenken dat dat eveneens een kostbare onderneming zal zijn, dus dat vergt wel enige voorbereiding en organisatie. Om de kosten enigszins binnen de perken te kunnen houden heb je dus meerdere mensen nodig die mee willen doen. Nu is het natuurlijk niet zo simpel om mensen te motiveren om lessen te komen volgen van een ruiter die hier helemaal niet bekend is.
En met ’s-werelds beste ruiters in ons land, is het natuurlijk helemaal niet logisch om dan bij een relatief onbekende Portugees te willen lessen.

Maar voor mij was het wel duidelijk, dit is wat ik graag wil, puur omdat zijn insteek mij zo enorm aanspreekt. Hij weet waar te maken dat je op een vriendelijke manier toch op topniveau mee kunt draaien en presteren! Vaak zie je dat een ruiter ofwel helemaal op de klassieke toer gaat en geen ‘gewone wedstrijden meer rijdt ( of daar niet meer presteert) ofwel je ziet een ‘wedstrijdruiter’ waarbij alleen de score nog telt, ongeacht of het paard er nu nog lol aan heeft. Daniel weet die twee dingen juist prefect te combineren en kan dus, met een klassieke grondslag, heel goed presteren in de moderne wedstrijdsport. Mijn idee is ook altijd geweest dat als je op de vriendelijke (vaak langzamere manier) traint zonder enorm veel dwang, dat je, als je daar je doel bereikt, je daarmee ook zult scoren op een dressuurwedstrijd. Immers, uiteindelijk wil toch iedereen wel hetzelfde: een swingend paard dat perfect aan de hulpen staat! Echter, de weg ernaartoe is bij heel veel mensen en richtingen totaal verschillend, en ik persoonlijk vindt het plezier dat het paard erin moet hebben een van de allerbelangrijkste aspecten.

Met Daniel heb ik de mogelijkheden van een clinic in Nederland besproken, en hij is bereid hieraan mee te werken. De clinic zal bestaan uit twee lesdagen (in principe zaterdag en zondag). De eerste les zal hij eerst de combinatie bekijken zoals deze op dat moment samenwerkt. Vervolgens wil hij graag even het paard ‘voelen’ om een idee te krijgen van hoe het paard in elkaar steekt en hoe hij/zij reageert. Aan de hand van wat hij voelt kan hij zijn instructies dan weer veel beter geven. Daarna wordt er door de combinatie gewerkt met de aanwijzingen van Pinto. Ondanks dat dit eerste aftasten natuurlijk onmisbaar is, kost het een hoop tijd waardoor, voor extra resultaat, er een tweede les achteraan gegeven moet worden, waarin de combinatie een hoop ‘huiswerk’ krijgt om de volgende periode thuis mee aan de slag te kunnen.
Daniel kan zijn lessen in Engels of Frans geven, beide talen spreekt hij prima.

Deze clinic zal waarschijnlijk in het noorden van het land plaatsvinden maar de exacte lokatie is nog niet bekend. Hoewel wij op alle mogelijke manieren proberen om de kosten zo laag mogelijk te houden, blijft het wel een kostbare aangelegenheid. Uitgaande van twee lesdagen per combinatie komt het dan neer op ongeveer 135 euro per dag. Wel denk ik dat er met deze investering een heel eind vooruit getraind kan worden.

Oorspronkelijk had ik één lesdag in gedachten, maar Daniel gaf aan dat hij mensen echt vooruit kan helpen en ‘huiswerk’ kan geven als hij ze toch twee keer heeft gezien (de eerste keer is toch even aftasten waarbij hij ook graag even je paard voelt en dan blijft er nog een kwartiertje van de les over om echt progressie te maken. Plak je daar een tweede les (dag) achteraan, dan kan je dan ook echt aan de slag en grote stappen maken)

Wil je meer over Daniel Pinto weten en/of heb je interesse in deelname aan de clinic (deze proberen wij voor mei te plannen), geef dit dan zo vlug mogelijk door zodat wij definitieve plannen kunnen gaan maken.

Chawwa Visser / chawwa@zonnet.nl / 06-25141258

Meer informatie over de Académie: www.academiadressageportugal.com

Patries
Lid
Berichten: 3075
Lid geworden op: 29 mei 2008, 22:31

Bericht door Patries » 20 feb 2012, 16:48

Klinkt heel interessant! Wil wel op de wachtlijst(zal sms sturen). :)
Sta met de heren in Zandpol, dus kan ik te paard heen....

Kan het lessen niet, kom ik graag even kijken.
(als je hulp nodig bent even laten weten..)
Mijn dierbaarste vrienden.... Ensueño en Bailando

barrye
Berichten: 296
Lid geworden op: 28 mei 2008, 11:09

Bericht door barrye » 20 feb 2012, 22:33

eeeehhh eeeehhh

Waarom lees ik dit nu pas!!

Nou ja, dan maar proberen een dagje bij je te komen kijken!!
Kijk eens op onze nieuwe website.!!

www.andalusiershow.nl
www.zadelmakerij.eu

andafries
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 31 mei 2008, 00:01

Bericht door andafries » 21 feb 2012, 08:59

Ik ga zeker kijken. Leerling van mij gaat meedoen en ik mag groomen...... ben heel benieuwd.

maura emanuel
Lid
Berichten: 1024
Lid geworden op: 02 jun 2008, 21:44

Bericht door maura emanuel » 21 feb 2012, 09:05

Ik sta op de reservelijst, maar kom zeker kijken als ik niet mee kan rijden.

easyrider
Lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 30 okt 2010, 17:17

Bericht door easyrider » 01 mar 2012, 20:52

Ja ik kom hier graag voor over en dat helemaal vanuit het franse enne ik kom wel die twee dagen he enne ik zou ook zo graag mee willen rijden maarja wie weet komt dat er nog eens van, maar ik zal er bij zijn en dan 6 mei naar het paard van de zon ik wil het allemaal eens meemaken ik verheug me nu al, en ik hoop jullie daar dan ook te zien.

garoeten Herman
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

Patries
Lid
Berichten: 3075
Lid geworden op: 29 mei 2008, 22:31

Bericht door Patries » 01 mar 2012, 22:32

Ik zal er zowiezo zijn, mijn paarden staan er nog geen 5 minuten vandaan gestald. Dus al blijf ik op de reservelijst, komen kijken zal ik zeker :?

super dat je helemaal over komt :lol:
Mijn dierbaarste vrienden.... Ensueño en Bailando

easyrider
Lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 30 okt 2010, 17:17

Bericht door easyrider » 01 mar 2012, 23:17

Ja leuk he ik kom er speciaal voor over zeker met zo n naam mijn zoon heeft bij puy de fou gewerkt met de paarden van charlos pinto hij deed daar zijn stage voor paarden verzorger en is er ook voor geslaagd, kon ook niet anders he
nou hoe ben ik te herkennen nou heel simpel ik ben klein lelijk en ik heb altijd een pet op mijn hoofd en ik heb een snor en de jas die ik dras een ruiter jas de zelfde is als me pet o ja en ik heb o benen met x aan drijving en ik loop een beetje mank en ik heb een franse auto en met een frans nummer plaat kan niet missen dus :mad: :mad: :mad:
nou patries ik zou ook dolgraag jou paard willen zien misschien krijgen we daar nog wel even kans voor laten we afspreken dat we mekaar al gaan zien das al heel wat oja en ik moet ook een wekker mee nemen want ik mot vroeg op om op tijd aanwezig te zijn :mad: :mad: :mad: oke tot dan :lol:

garoeten Herman
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

Plaats reactie