Het forum als veilige vrijplaats ?

Ideeën van jullie
Plaats reactie
Anneliesbvdv
Lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 31 mei 2012, 20:36

Het forum als veilige vrijplaats ?

Bericht door Anneliesbvdv » 26 jul 2012, 22:07

Ik ben vrij nieuw lid van het forum en tot nu toe vind ik het leuk om berichten te lezen en reacties op mijn vragen te krijgen. Ik zie het forum als een soort veilige haven waar ik mijn zorgen, twijfels en vragen kwijt kan. Hoewel het wel enigszinds anoniem is, heb ik er toch ook behoefte aan dat het veilig voelt. Ik moet toegeven dat ik sommige discussies (zoals de discussieover het kopen van een probleempaard) als erg persoonlijk en bschuldigend heb ervaren. Gevoed door ervaringen die er blijkbaar met elkaar leven. Ik ervaar dit toch als wat bedreigend en er ontstaat een barstje in het idee van de veilige haven. Ik zelf heb ervaring met het sturen van meer persoonlijke vragen per mail. Dit is mij goed bevallen, en ik zou hier (opnieuw?) een lans voor willen breken. Discussies zijn mijnsinziens prima, maar dan iets abstracter en minder persoonlijk. Zo vind ik de discussie wat te vinden van handelaren die alles maar op de markt brengen, waardoor het imago en de kwaliteit van de pre's in nederland te lijden heeft, een goed punt, maar graag op een opbouwende en niet persoonlijke of beschuldigende wijze. Ook ik heb in mijn zoektocht naar het perfecte paard veel ervaringen opgedaan. En heb hier zeker ideeen over.
Plezier....Passie....Paard

ohanner
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 06 jun 2011, 17:20

Bericht door ohanner » 26 jul 2012, 22:16

Ben helemaal het helemaal mee eens met je uitleg!

Patries
Lid
Berichten: 3075
Lid geworden op: 29 mei 2008, 22:31

Bericht door Patries » 26 jul 2012, 22:32

Je hebt ene punt dat is zeker.
Mijn dierbaarste vrienden.... Ensueño en Bailando

Nicole
Adminstrator
Berichten: 8218
Lid geworden op: 30 mei 2008, 11:40

Bericht door Nicole » 27 jul 2012, 00:04

Het is soms heel moeilijk om niet mee te gaan met de emoties van anderen. Soms vinden mensen iets raar, gek of heeft me een mening ergens over. Dan komt er soms een post waarvan je denkt... huh?

Dit forum is een manier om over paarden te praten en op een andere manier naar ze te kijken. Naar WIE ze zijn en niet alleen wat we denken of vinden dat ze zijn.

Iedereen is welkom, en iedere mening is belangrijk alleen kan ik alleen maar hopen dat ik een beetje warmte en gezelligheid kan bieden. De bedoeling is om er iets leuks van te maken, maar het lukt niet om het iedereen naar de zin te maken.

Als we allemaal ons steentje bijdragen, dan heb ik er wel vertrouwen in dat het mogelijk is. Ieder met zijn of haar specialiteit.

Samen maken we er wat van, en ik hoop dat het vanaf nu alleen maar beter gaat. Het is wat je zegt, persoonlijke zaken mag je persoonlijk uitspreken als je daar behoefte aan hebt.
Het is net als met een paard, je zal het dier moeten nemen zoals hij of zij is, ook met dat ene rare plekje, die aftekening en die rare eigenschap. Hij is zoals hij is, perfect maar niet iedereen vindt het even mooi. Dat kan en dat mag.

Laat een ander in zijn of haar waarde, kijk maar hoe paarden dat kunnen. Hoe ouder hoe wijzer,
Goed voorbeeld doet volgen.

Goed dat het weer eens gezegd wordt, sturen is aangenaam en geeft rust en respect voor de ander. De moderators sturen aan en helpen waar nodig. Soms vang ik nogal wat wind, en dan wil iemand graag wat kwijt. Soms is dat heel interessant, maar soms ontaardt dat in verwijten. Ik vind dat vaak heel pijnlijk en vooral jammer.
Iemand heeft hier overigens een heel mooi onderschrift; 'Vriendelijk zijn kost niets'. Dat zit heel vaak in mijn hoofd, het is zo waar.

Ik doe mijn best...
Leef je droom, droom niet je leven...
www.paardentango.nl

smartie
Lid
Berichten: 623
Lid geworden op: 19 sep 2009, 21:21

Bericht door smartie » 27 jul 2012, 12:37

Ik deel je mening dat het zo fijn is een 'veilige'haven forum te hebben, over het algemeen zijn onze discussies niet té persoonlijk gericht, en dat moet wat mij betreft zo blijven, anders krijg je van die toestanden als je weleens op bokt tegenkomt, dit forum is over het algemeen volwassen??! Toch? Goed dat je je gevoelens deelt, en mogelijk helpt het ons allemaal het forum, gezellig en leerzaam te houden
Paarden zijn niet mijn hele leven,zij maken mijn leven heel!

Anneliesbvdv
Lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 31 mei 2012, 20:36

Bericht door Anneliesbvdv » 28 jul 2012, 22:56

Dank voor jullie reacties. Het blijft lijkt mij toch een uitdaging om een mooie balans te vinden tussen gezellig en leerzaam. Bij mij ligt de nadruk op het leerzame. Ik grijp alles aan om mij te blijven ontwikkelen, waarbij juist een discussie over verschillede standpunten of visies erg kan inspireren. Ik zou het jammer vinden als het alleen maar harmonie en vrede op aarde is. Maar juist de toon van de discussie en het respect voor elkaars meningen, zorgt dat het ook leuk en veilig blijft. Dus hoe meer visies en meningen, hoe leuker wat mij betreft.
Plezier....Passie....Paard

smartie
Lid
Berichten: 623
Lid geworden op: 19 sep 2009, 21:21

Bericht door smartie » 30 jul 2012, 18:44

hmmmm ik kies toch voor harmonie en vrede, maar volgens mij betekend dat niet dat je geen andere zienswijze kan hebben, of geen andere mening(kernwaarden voor een democratie); als mensen een andere mening hebben, ga ik bij mezelf te rade; kan ik wat met die mening, moet ik mijn mening herzien? of blijf ik bij mijn eigen standpunt.
Als volwassenen wordt je geacht dit zonder (kinderachtige) gevoelens te doen, en als het je wel raakt, kan je dit volgens mij ook wel delen, zonder beschuldigend vingertje of stekeligheden; dan hou je de discussie zuiver mijns inziens. Maar volgens mij gaat dat hier 9 van de 10 keer goed!
Paarden zijn niet mijn hele leven,zij maken mijn leven heel!

Plaats reactie