Soms komen sprookjes uit!

Over veulens en paardenmoeders
Cyrina
Lid
Berichten: 2505
Lid geworden op: 28 mei 2008, 09:29

Bericht door Cyrina » 23 sep 2011, 09:57

de Connemara is ontstaan uit o.a. Iberische paarden, dus op zich zou je dan weer op "oude" genen terug fokken, zou best goed uit kunnen pakken.

Arti, draagt Calida het vosgen dan, dat je op een vosveulen hoopt?

Arti
Lid
Berichten: 1027
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:21

Bericht door Arti » 23 sep 2011, 11:56

Het DNA van Calida en Artista wordt gecheckt bij ANCCE
En de keuze van deze hengst was natuurlijk niet alleen om de geweldige kleur maar ook zijn afstamming en morfologie.
Of het een vosveulen wordt of niet is gewoon een verassing voor ons, leuk gokje toch ?
Je paard is de spiegel van je ziel, polijst hem tot ie blinkt en als je er positief in kijkt zie je iets prachtigs.....

Cyrina
Lid
Berichten: 2505
Lid geworden op: 28 mei 2008, 09:29

Bericht door Cyrina » 23 sep 2011, 13:43

Als ze gecheckt wordt en ze draagt vosgen dan is het goed mogelijk (50% kans). Draagt ze geen vosgen, dan kan er geen vosje uit komen, maar dat geeft idd niet het is helemaal een mooie hengst! En met die nakomeling kan je dan weer wel een vos fokken.

gitje
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 06 feb 2009, 19:21

Bericht door gitje » 23 sep 2011, 21:28

Arti zei:
Gitje en ik zijn ook reuze benieuwd !
Wij dromen allebei van een vosveulen , ik liefst met bles en witte sokjes maar zonder is ook goed
Als het een vos merrietje is zonder aftekening mag je haar altijd bij mij brengen! :)

Ik ga Roquera en Gaia ook laten testen, want ik heb deze week haar papieren binnen gekregen, dus haar DNA is verwerkt. Ik heb Gaia's stamboom gechecked en bij Roquera's voorouders zit 6 x vos en bij Manchego maar liefst 30 x vos dat maakt 36 x vos bij haar voorouders :shock: ! Dus dat is interessant om even uit te laten zoeken voor de kleurenfokkerij! Ik zit dat popje zowiezo gewoon groot te kijken!

Inderdaad wat jij zegt Cyrina als het veulen geen vos is, maar wel het vosgen draagt kan hij/zij wel weer een vosveulen voortbrengen.


Nog 8 maanden geduld :(
Geduld is niet mijn sterkste kant geloof ik. :mad:
Vriendelijk zijn kost niets.....

Nicole
Adminstrator
Berichten: 8218
Lid geworden op: 30 mei 2008, 11:40

Bericht door Nicole » 24 sep 2011, 08:08

Oh, 8 maanden maar... dat is zo voorbij :(

Snap heel goed dat jullie zo nieuwsgierig zijn, als het maar gezond is zou je zeggen, maar de kleur, ja dat is ook wel wat.
Je zou ook een Bayo fokken kunnen overwegen, dat is ook een speciale kleur die in elk geval in Spanje erg populair is.

Maar nu hol ik ook te hard vooruit. Nog maar 8 maandjes... :razz:
Leef je droom, droom niet je leven...
www.paardentango.nl

Cyrina
Lid
Berichten: 2505
Lid geworden op: 28 mei 2008, 09:29

Bericht door Cyrina » 24 sep 2011, 16:36

gitje schreef:Arti zei:
Gitje en ik zijn ook reuze benieuwd !
Wij dromen allebei van een vosveulen , ik liefst met bles en witte sokjes maar zonder is ook goed
Als het een vos merrietje is zonder aftekening mag je haar altijd bij mij brengen! :)

Ik ga Roquera en Gaia ook laten testen, want ik heb deze week haar papieren binnen gekregen, dus haar DNA is verwerkt. Ik heb Gaia's stamboom gechecked en bij Roquera's voorouders zit 6 x vos en bij Manchego maar liefst 30 x vos dat maakt 36 x vos bij haar voorouders :shock: ! Dus dat is interessant om even uit te laten zoeken voor de kleurenfokkerij! Ik zit dat popje zowiezo gewoon groot te kijken!

Inderdaad wat jij zegt Cyrina als het veulen geen vos is, maar wel het vosgen draagt kan hij/zij wel weer een vosveulen voortbrengen.


Nog 8 maanden geduld :(
Geduld is niet mijn sterkste kant geloof ik. :mad:
Het veulen draagt altijd het vosgen, hoef je niet eens te testen. Een vos is namelijk altijd homozygoot vos, aangezien alle kleuren dominatn zijn over vos moet hij 2x het vosgen hebben om er als een vos uit te zien. Aangezien elke ouder 1 van hun 2 allelen doorgeven geeft een vos altijd vos door.

gitje
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 06 feb 2009, 19:21

Bericht door gitje » 24 sep 2011, 20:58

Je hebt helemaal gelijk Cyrina, want vos is recessief. :?
Vriendelijk zijn kost niets.....

Plaats reactie