Gaello krijgt een veulen...

Over veulens en paardenmoeders
Amarillo
Berichten: 43
Lid geworden op: 03 aug 2010, 21:17

Gaello krijgt een veulen...

Bericht door Amarillo » 11 feb 2013, 13:01

... en dat is niet goed voor mijn geestelijke gemoedstoestand :???:

Vorig jaar in maart (nog bij zijn vorige eigenaars) is Gaello eens uitgebroken en tot bij de merries geraakt. En het was prijs, en als blijk van zijn goede smaak is het ook nog eens de Spaanse merrie die vol zit (ofwel was de andere gewoon niet paardig op dat moment ;) )
In augustus, ongeveer 2 maanden nadat ik hem gekocht heb, krijg ik een berichtje van de vorige eigenaars: Duquesa is zwanger.

Dat vind ik natuurlijk heel leuk, zij iets minder aangezien ze die merrie wilden verkopen.
Ik heb hen gevraagd om mij op de hoogte te houden van de verkoop, want ik wil graag zien hoe zijn veulentjes evolueren (hij heeft al een merrieveulen van dezelfde merrie).

Een maand geleden hoorde ik dan dat ik vast aanvaard zou zijn op mijn werk... Een vast inkomen, zekerheid om mijn beestje te onderhouden, en hij krijgt nog een veulen... Als het nu eens een hengstje zou zijn... (Ze willen het toch niet houden). Wat voor naam zou hij kunnen krijgen? Het moet met een N beginnen. Dus het Spaans woordenboek erbij en alle woorden met een N beginnen overlopen. Zeg Marloes, stop eens! Dat veulen is nog helemaal niet van jou! Ja maar als het nu eens wel zo was. Zijn er hier goeie opfokstallen in de buurt? vlug even googlen. Maar eigenlijk is het beter als ze ook oudere paarden rond zich hebben om hen wat manieren te leren. hoe zou ik dat oplossen. STOP STOP, het is jou veulen niet! Concentreer je maar op de prachtige jongen die je al hebt.
Maar het zou toch mooi zijn als je later vader en zoon tesamen kan hebben. Hoe zou hij eruitzien later. Mijn ideaalbeeld: een hengstje, met het kleur (donkerbruin) en de bouw van de moeder, en het hoofd en karakter van de vader. Ja dat zou geweldig zijn... NEE NEE, HOU ERMEE OP!!

Dan dit weekend komt er bij ons op stal een merrie met een 10 dagen oud veulentje. Oooh, Marloes is helemaal vertederd. Nog voor ik mezelf kan tegenhouden, heb ik de gsm al in de hand en bel ik naar Gaello's vorige eigenaars. Hoe gaat het met Duquesa? Kan ik ze nog eens komen bekijken? En Karta, zijn eerste veulen, hoe mooi is die nu al uit gegroeid?
Wel, het veulen is waarschijnlijk voor deze week. Oeeeh, spannend! Ik mag altijd eens komen kijken naar Karta en vanavond ga ik mee naar Duquesa, die staat nu bij vrienden om te bevallen. Ze hebben mij zelfs beloofd dat ze me zullen bellen als de bevalling in gang komt.

Ai ai ai, niet goed. Ik weet dat ik er beter niet naar zou gaan kijken. Ik ben er al op verliefd van voor het geboren is.
Maar ja, het verstand zegt het ene, het hart zegt iets anders.
Verstand: Nee, Marloes, ga niet gaan kijken!. Hart: komaan, het is Gaello's veulen, dat kan niet anders dan een fantastisch beestje worden, dat wil je toch niet missen.

Ik kan er niets aan doen, ik vind het zo spannend. Ik kan er echt niet over zwijgen. Kan niet wachten om vanavond Duquesa te zien.

En ik zou beter stoppen, mijn middagpauze is gedaan. Nu nog even de rest van de middag volhouden. En dan vanavond de mama gaan bewonderen, en wie weet binnenkort het veulen.

Ai ai, stop toch.

Cyrina
Lid
Berichten: 2505
Lid geworden op: 28 mei 2008, 09:29

Bericht door Cyrina » 11 feb 2013, 13:18

Haha, ik moet echt lachen om jouw discussie met jezelf! Maar begrijp hem ook goed.

Ach een jonge opvolger van Gaello is toch ook leuk...

Nicole
Adminstrator
Berichten: 8218
Lid geworden op: 30 mei 2008, 11:40

Bericht door Nicole » 11 feb 2013, 18:29

Tuurlijk ga je kijken... :? Ben je mal zeg, je bent al verbonden, het is alleen nog een kwestie van geduld. Niet de sterkste kant van mensen maar zijn carrière is uit uitgestippeld.

Oh, voel helemaal met je mee, en uiteraard zouden wij het appreciëren als er een fotootje gemaakt kon worden. 8-) Gun anderen ook wat, volgens mij kan iedereen deze voorspinsels wel meevoelen.

Spannend !!
Leef je droom, droom niet je leven...
www.paardentango.nl

Amarillo
Berichten: 43
Lid geworden op: 03 aug 2010, 21:17

Bericht door Amarillo » 12 feb 2013, 20:25

Wel, ik ben dus gisteren naar Duquesa gaan kijken.
Wat is die dik zeg! Ze is al niet van de magerste en nu met dat veulen erin staat ze bijna op ontploffen. Het zal een ferme jongen (of meid) worden.

Het wordt waarschijnlijk toch niet voor deze week, zal eerder volgende week zijn. De eigenares zou graag hebben dat het op valentijn geboren wordt, maar volgens die man waar ze nu staat om te kachtelen, zit dat er waarschijnlijk niet in.

Ja, geduld is niet bepaald mijn sterkste kant. Maar wat kan je eraan doen? Nu is het wachten, wachten, wachten...

ohanner
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 06 jun 2011, 17:20

Bericht door ohanner » 12 feb 2013, 20:51

oooooooh, dit is zo spannend!!

Nicole
Adminstrator
Berichten: 8218
Lid geworden op: 30 mei 2008, 11:40

Bericht door Nicole » 13 feb 2013, 13:24

Waar gaat hij in de opfok als hij afgespeend is? Weet je dat al?

wink
Leef je droom, droom niet je leven...
www.paardentango.nl

Amarillo
Berichten: 43
Lid geworden op: 03 aug 2010, 21:17

Bericht door Amarillo » 13 feb 2013, 22:44

Dat zal ervan afhangen wie hem/haar zal kopen hé.
Als ik hem zou kopen... Oei, daar begin ik al weer. Ik zou beter ophouden, maar dat doe ik nu even lekker niet :?
Ik weet het niet echt. Ik heb vandaag al weer op internet zitten zoeken naar opfokstallen in het gebuurte. Die zijn er helaas niet zo veel. West-Vlaanderen is niet echt de meest paardvriendelijke streek.
En ik weet niet of ik wel een opfok zou willen. Enerzijds is het heel goed omdat ze dan tussen een hele groep vriendjes zitten waarmee ze lekker kunnen spelen. Anderzijds moeten ze toch ook oudere paarden rond zich hebben die hen manieren leren en dat mis je toch bij een opfok.

Nicole
Adminstrator
Berichten: 8218
Lid geworden op: 30 mei 2008, 11:40

Bericht door Nicole » 14 feb 2013, 09:50

Niet overal hoor, er zijn plaatsen waar men wel verstand van paarden heeft en een oudere er tussen plaatst.

Zie je wel dat dromen leuk is, gewoon doen, het geeft energie en een doel.
Och, en het kan ook nog een merrie zijn, dan hoef je die hele droom niet eens uit te voeren.
Leef je droom, droom niet je leven...
www.paardentango.nl

ohanner
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 06 jun 2011, 17:20

Bericht door ohanner » 14 feb 2013, 18:49

Ik denk dat er zowiezo al amper opfokplaatsen zijn in België.
Ik ken er hier in het Antwerpse ook geen hoor. Ja, van de kwekers zelf, maar of je daar zo maar ook terecht kan met je eigen veulen?

Amarillo
Berichten: 43
Lid geworden op: 03 aug 2010, 21:17

Bericht door Amarillo » 19 feb 2013, 13:00

Wel, ik heb er 2 gevonden in West-Vlaanderen, maar dus alleen maar jongere paarden bij elkaar.
Had ook al gedacht aan gewoon bij een andere fokker, maar inderdaad, if die zomaar andere veulens aanvaarden weet ik nog niet direct.

Nog even een vraagje voor de stamboekkenners. Beide ouders zijn apto/a goedgekeurd, maar doordat het om een 'accidentje' ging is de dekking dus niet officieel, geen dekcertificaat ofzo. Maar kan het veulen dan gewoon ingeschreven worden in het stamboek of niet?

Plaats reactie