keelriem of niet?

Ieder heeft zo zijn persoonlijke voorkeur.
Welk harnachement kies jij?
Coco
Lid
Berichten: 986
Lid geworden op: 07 jun 2008, 22:17

keelriem of niet?

Bericht door Coco » 13 jul 2011, 22:57

Ik zie van Spaanse hoofdstellen met en zonder keelriem. Het lijkt me zo link om zonder keelriem te rijden: anderzijds: als het daar vanaf hangt....
Het geeft me toch het gevoel met 130 op de snelweg te rijden en dan je stuur uit het raam te gooien...maar dat zal wel meer mijn gevoel zijn.

Neemt niet weg dat ik benieuwd ben naar het waarom van de keelriem en het nut ervan: oftewel waarom inderdaad niet gewoon zonder?

worteltje
Lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 31 mei 2008, 22:17

Bericht door worteltje » 13 jul 2011, 23:04

Ik heb bij mijn hoofdstel dat van emiel voest komt geen keelriem aan hoor wel een frontriem.
Ik merk geen verschil.
www.heerlijkerijkunst.be instructie,trainingen en flegmatieke paarden.

Coco
Lid
Berichten: 986
Lid geworden op: 07 jun 2008, 22:17

Bericht door Coco » 13 jul 2011, 23:08

Nooit afgefloept?
Ik kan me een keer herinneren (iets te goed herinneren... :-( ), dat ik met mijn Friese Queen voor de wagen reed en ze een flinke zwaai met haar hoofd maakte, waarna het gehele hoofdstel afvloog en ik met alleen mijn stem en een paar zinloos geworden leidsels alles in goede banen moest zien te leiden.... Goed afgelopen gelukkig, maar ik zie het in gedachten nog voor me.... dus sindsdien knoop ik altijd het kopstuk met een veter aan de manen vast..... Voor dat soort dingen ben ik dus bang: anderzijds, toen zat er ook een keelriem aan en die heeft het toen in elk geval niet voorkomen?
Op traditionele foto's zie je altijd zonder keelriem?

macho
Lid
Berichten: 993
Lid geworden op: 12 jul 2008, 12:44

Bericht door macho » 13 jul 2011, 23:18

Ooit wel eens het verhaal van Macho met zadel en zonder hoofdstel los op de veluwe gelezen :( ?
Bij hem heb je in ieder geval helemaal niets aan een keelriem. Als je hem strak genoeg zet dat het hoofdstel er niet af kan liggen dan loopt ie blauw aan, laat je hem net niet blauw aanlopen dan bestaat er de kans dat hij deels in zijn uppie een ommetje gaat maken...

Ik rijd dus eigenlijk al jaren op de bonnefooi rond :oops:
Red de wereld - het is de enige planeet met chocolade

Coco
Lid
Berichten: 986
Lid geworden op: 07 jun 2008, 22:17

Bericht door Coco » 13 jul 2011, 23:33

:-P

Querido
Lid
Berichten: 1274
Lid geworden op: 28 mei 2008, 08:11

Bericht door Querido » 14 jul 2011, 07:32

Nog nooit last van gehad, ik rij al jaren met spaans hoofdstel. Zonder keelriem. Als je maar zorgt dat de uiteinde van de frontriem wel goed aan 'de oren zitten'

Nicole
Adminstrator
Berichten: 8218
Lid geworden op: 30 mei 2008, 11:40

Bericht door Nicole » 14 jul 2011, 08:00

Van oudsher heeft de keelriem geen echte functie, behalve dat men het paard gemakkelijk voort kon slepen, vooral als de paarden moe en hongering waren, zonder dat het hoofdstel afgleed. Denk hierbij aan de vele soldaten die te paard oorlogen voerden of zich verplaatsten.

Onze keelriemen worden nu zo los aangedaan dat je inderdaad kunt zeggen, waarom zit die riem er nog? Niemand sleept zijn paard (hopelijk) nog voort.
Kortom, in de 20e eeuwe heeft hij geen functie meer.

Bij het aangespannen rijden heeft hij wèl een functie, precies wat hierboven al wordt gezegd, om te voorkomen dat als het paard tegen de boom schuurt, of tegen zijn buurman. Het hoofdstel moet bij een aanspanning zéker op de plek blijven zitten.
Dan heeft hij dus een duidelijke functie en bij de aanspanningen zie je hem ook vaak wel.

Bij het rijden, en dan niet op een jong paard maar op een beleerd paard, heeft de keelriem geen echte functie. Bij een jong paard kun je wel een hoofdstel kwijt raken vanwege het soms nog onrustige gedrag. Vaak doet men daar een halster onder het hoofdstel zodat als er wat mis gaat.. de ruiter nog iets heeft.

Wat Spanje betreft, een ongeschreven regel in de paardenwereld die mij ook erg aansprak is om alles zo sober mogelijk te houden omdat de paarden zo mooi zijn. Zij zullen hun paarden ook niet snel presenteren als kerstbomen, dat hoort in die cultuur niet.
Daar gaat het om het paard, waar het bij ons meer om de ruiter en het plaatje gaat. Soms zie je hier amper nog paard door alle versieringen. :mad:

Overigens rijdt Wenen in de presentatie ook zonder keelriem, om het paardenhoofd beter/mooier te presenteren en omdat die keelriem bij een opgeleid paard geen functie heeft.
Spaanse hoofdstellen zijn er in beide uitvoeringen, met en zonder keelriem. Kwestie van smaak maar ook om te laten zien dat het paard is opgeleid. De ongeschreven taal van de Spaanse tradities en gebruiken.

Ik denk ook dat er veel tussen onze oren zit, wat je geleerd hebt vormt je basis en culturele verschillen zullen er blijven. Dat maakt het nou juist zo interessant.

In het Spaanse longeert men overigens ook niet aan het bit, zoals wij sinds een aantal jaar wel doen, maar bij voorkeur aan een serreton, daar is men zuinig op de mondjes.

Alles heeft een reden.

Afbeelding
Foto: Juicioso WH op zijn 3e dag, bitdrager, serreton (heeft altijd een kaakband of keelriem) en daaronder een stalhalster met staltouw.
Heleboel tuig, en bedoeld om te voorkomen dat er iets mis gaat en om, vooral in het begin duidelijk te kunnen zijn.

Als ik hier zo om me heen kijk longeert iedereen aan de bitten.

PS 130 is knap snel Coco :mad:
Leef je droom, droom niet je leven...
www.paardentango.nl

Kelly
Lid
Berichten: 791
Lid geworden op: 21 apr 2009, 00:24

Bericht door Kelly » 14 jul 2011, 08:48

Wat ik altijd doe als ik op een paard rij waarvan ik zie dat het hoofdstel achter de oren weinig plaats heeft (met name bij hengsten met een flinke hals en kleine oortjes) is en een vlechtje maken en dan 1stren onder het kopstuk door en de andere 2 aan de andere kant van het kopstuk houden.
Dan vlecht je het hoofdstel als het ware vast aan het hoofd.
Dan kan je je hoofdstel niet verliezen.

Als je op een hengst of jong paard zit wil je je hoofdstel echt niet verliezen!
Een keelriempje helpt daar niet bij tenzij je hem zo strak vast doet dat hij helemaal in de keelgroeve strak trekt maar dan valt je paard wel om na een stukje rijden.
:!: Adorno :!:

ohanner
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 06 jun 2011, 17:20

Bericht door ohanner » 14 jul 2011, 09:44

Nicole schreef: Als ik hier zo om me heen kijk longeert iedereen aan de bitten.

:
Is dat niet slecht? Heb altijd geleerd dat het slecht is van een paard te longeren aan het bit. Enkel bij volwassen en goed beleerde paarden kan het niet zo veel kwaad. Of ben ik hier nu fout?

Nicole
Adminstrator
Berichten: 8218
Lid geworden op: 30 mei 2008, 11:40

Bericht door Nicole » 14 jul 2011, 11:43

Ja, slecht, wat is slecht? :o

Ik ben geloof ik ook opgegroeid op een iets andere manier, en had jaren geen eens een hoofdstel of een bit. Gewoon geen centjes voor, dus was ik wat creatiever. (Arme pony's)
Maar wat ik wel van mezelf al vond is dat ik er niet van hield om een paard aan het bit aan een lijn te laten gaan. Dat heb ik nooit goed begrepen, en nog niet.

De oude instuituten, Wenen, Jerez d.l. F gebruik(t)en een kaptoom, serreton of hoe je dat wil noemen. Juist om die mond te sparen omdat men die zacht wil houden.
Goed voorbeeld doet volgen.

Het rijden doe ik wel ietsjepietsje anders :? , maar het longeren aan een bit en ook het transporteren, nee, dat voelt niet goed. Alleen vanwege de werking van trensbitten denk ik, no.
Maar in NL is het zeer gebruikelijk om wel te doen. Daar zijn ook speciale longeer bitstukjes voor.

Hier thuis longeer ik aan stalhalster, serreton PT of los maar nooit aan een bit of bitstukje. Volgens mij tikt dat enorm tegen het gehemeltje als ik een trensbit dubbelvouw....

Een paard geleiden doe ik, noodgewdwongen, soms wel aan de bovenste teugels, (aan het paar aan het mondstuk) maar ik probeer de neusriem altijd te pakken. Ook weer om de mond te sparen.
Hou ook nog altijd niet van die loeistrakke neusriemen, die begrijp ik niet goed.

Vorige week nog leuk complimentje van de DA; "is Kabul wel bereden eigenlijk, want zijn mond en tandjes zien er zo 'veulenachtig' uit." Wat ze met die tandjes bedoelde begrijp ik achteraf niet zo goed. Maar die mondhoekjes, ja die zijn zeer zacht voor een 11 jarig paard.
Nou verraadt zijn neus wel e.e.a. en leg dat maar eens uit aan een, overigens, Belgische DA. 8)

Wat is goed en wat is fout, ja...dat ios persoonlijk denk ik?

Leuke tip van Kelly trouwens ! :lol:

PS- ik ben wel eens heeeeeel langzaaaam, om je rot te schamen, voorover van een paard afgegleden wat hongerig begon te grazen op een 'onverwachts moment'. Hoofdstel ging met me mee.
Was een tuighoofdstel, met keelriem. :mad:
Lang leve de keelriem die dat behoort te voorkomen.
Leef je droom, droom niet je leven...
www.paardentango.nl

Plaats reactie