Te veel of te weinig energie, hoe vind ik de juiste balans

Gedrag en vraagstukken
Plaats reactie
Anneliesbvdv
Lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 31 mei 2012, 20:36

Te veel of te weinig energie, hoe vind ik de juiste balans

Bericht door Anneliesbvdv » 03 sep 2012, 21:27

Ja, ja, daar is ze weer. Ik moet toegeven dat ik jullie adviezen toch wel gemist heb, dus hierbij weer een vraag; ik vind het soms nog moeilijk om in te schatten of dinamico nu te veel energie heeft, of juist te weinig. Soms heeft ie onverwachts opgekropte energie, terwijl ik dat dan in eerste instantie niet zo had ingeschat. Hij is meestal erg beleefd en heeft goede manieren, waardoor ik soms verbaast ben als ie dan, met longeren of aan de hand, opeens enorm uit de band springt. Ik voorkom soms een springerig paard onder het zadel, door hem even aan de longe te neme, maar dat is geen garantie, omdat ie dat soms ook weinig uidagend vindt, en het er dan toch niet uitkomt. Ook op zijn landje is ie altijd rustig.
Ik rij of longeer elke dag ong 3kwartier en geef hem nooit "vrij", want dat vindt ie niks. Hij komt er 2x per dag uit (stapmolen en rijden), als ie niet op het land kan. Heb ik de juiste balans te pakken? Nu de laatste tijd denk ik juist weer dat ik te veel doe, omdat ie nu juist weer wat traag is. Hoeveel werken/trainen/spelen jullie ? Hebben jullie een lijdraad voor een 5 jarige?
:(
Plezier....Passie....Paard

Monique
Lid
Berichten: 1003
Lid geworden op: 30 mei 2008, 23:24

Bericht door Monique » 03 sep 2012, 22:10

Misschien dat het gras nu ook wat minder energie levert? Ik werk met Duende (nu 9 jaar) iedere dag. Dit is niet altijd onder het zadel, maar ook gewoon vanaf de grond of longeerwerk. Deze paarden kunnen wel wat explosief zijn, ik houd er wel van maar hij moet wel te handelen zijn. Maar als ik hem iedere dag zou rijden (dressuur) dan wordt hij wel wat lui, gewoon omdat hij dat te saai vindt, ik moet hem wel variatie aan bieden qua werken.
groetjes, Monique, Duende en Ashley

Cyrina
Lid
Berichten: 2505
Lid geworden op: 28 mei 2008, 09:29

Bericht door Cyrina » 04 sep 2012, 13:49

Ik werk niet elke dag met mijn paarden. De volwassen paarden werken 4x in de week, de jongvolwassen paarden (tot 5 jaar) 2 a 3x in de week.

Verder lopen ze 5 tot 8 uur per dag buiten en spelen ze veel dus dat scheelt ook.
Het is altijd lastig exact de goede balans te vinden, hoe ouder ze worden hoe beter het meestal gaat, want dan weten ze meer de energie in werk om te zetten. Ikzelf vindt het niet erg als ze aan de longe even knetteren, mits het ook het idee was ze even uit te laten rennen, lekker toch. Onder het zadel mag het natuurlijk niet.

Ik pas wel mijn voer aan op het werk. Ze krijgen allemaal hun basisvoer en na werk krijgen ze dan nog wat extra krachtvoer erbij, hebben ze niet gewerkt dan komt dat extratje dus ook niet.

Barbara
Moderator
Berichten: 602
Lid geworden op: 18 mei 2010, 15:08

Bericht door Barbara » 04 sep 2012, 15:44

Mijn Aron is natuurlijk een haflinger dus zit qua voeding en energie misschien anders in elkaar. Hij krijgt elke dag hetzelfde voer (pensionstal). Hooi of droge kuil en twee keer per dag een handje brokjes. Ik merk aan hem dat hij het fijner vind als hij elke dag 'iets' doet met mij. Of dat nou 15 minuten klooien in de longeerbak of 2 uur mennen door het bos is, maakt hem geloof ik niet veel uit. Ik probeer de week een beetje geleidelijk in te delen, en na een lange bosrit of een fikse dressuurtraining doen we de volgende dag even lekker draven in de longeerbak, tegen eventuele spierpijn. Verder komt hij elke dag van half 9 tot 3 buiten zodat hij daar ook lekker kan bewegen. Hij speelt ook regelmatig, evenals rollen (dat vind ik wel terug in zijn vacht haha). Ik merk dat als ik twee dagen achter elkaar hetzelfde doe, het de tweede dag makkelijker gaat. Maar de derde dag hetzelfde is juist veel minder. Dus als ik twee dagen gelongeerd heb, ga ik de derde dag iets anders doen. Ik heb niet altijd een groom mee en ben nu aan het oefenen om hem in mn eentje in te spannen, zodat ik in de bak kan rijden zonder groom. Dat is nog even puzzelen maar we komen er wel.

Cyrina
Lid
Berichten: 2505
Lid geworden op: 28 mei 2008, 09:29

Bericht door Cyrina » 04 sep 2012, 15:58

Ik denk dat het ook uit maakt of jeze aan huis hebt, of op een pensionstal staat.

Ik heb ze aan huis, dus ik zet ze altijd binnen en buiten, ik voer , ik wissel dekens etc. Dus ik hoef niet speciaal iets te gaan doen met mijn paard, want ik ben altijd met ze bezig/ in hun buurt (behalve als ik op mn werk zit natuurlijk :razz: )

ohanner
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 06 jun 2011, 17:20

Bericht door ohanner » 04 sep 2012, 20:07

een evenwicht is moeilijk te zoeken, maar bij ons wordt er ook elke dag gewerkt met zowel jonge als oudere paarden. Bij ons gaan de jonge paarden wel maar max 3 keer per week onder het zadel. de andere dagen is grondwerk, spelletjes, gaan wandelen aan de hand, ... Bij ons staan ze ook elke dag op de wei. De hengsten afwisselend telkens +-4uur op de wei en de merries in kudde een hele dag.
Nu moet ik zeggen dat de meest explosieve hengst bij ons wel al eens langer op de weide blijft omdat hij dan opvallender minder explosief is.
Kan jij hem meer op de weide krijgen? Want natuurlijk in een stapmolen kunnen ze hun benen niet echt uitstrekken of kan je ipv longeren hem niet eerst gewoon los laten in de bak en wat laten rennen en spelen?

Anneliesbvdv
Lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 31 mei 2012, 20:36

Bericht door Anneliesbvdv » 04 sep 2012, 20:46

Leuk, alle reacties, want dat geeft een mooi beeld van de verschillende keuzes die iedereen maakt. Ik wissel erg veel af; rijden, soms intensief, soms relaxt, grondwerk (hoewel hij dat allemaal wel zo'n beetje kent), longeren dubbele lijnen en bijzetten met touwtjes of lekker los of met balkjes, laten ravotten met een maatje in de paddock, wandelen, voetballen, in de springtuin slalommen om de hindernissen, balkjes of een mini sprongetje, buitenrit, trainen naast mij aan de hand in mooi gelijke passen met mij. Ik ben nog altijd op zoek naar nog meer variatie, omdat ik alles leuk wil houden en ik het anders zelf al snel saai vind.
Hij heeft een prive landje van een kwart voetbalveld, waar ie alleen (tussen honderden paarden, in hun eigen landje) staat. Daar kan ie niet echt zijn energie in kwijt, het is langzamerhand ook een beetje kaalgevreten. Ik twijfel of ik toch een maatje zou moeten zoeken om mee te stoeien, maar ja, zo'n landje is zo veranderd in een afgetrapte bende... Echt lekker benen strekken in een volle galop, kan dus niet.
:mad:
Nog een vraag, kunnen jullie voorspellen of je paard energie opgekropt heeft ? Ze zijn zo beleefd, dat ik het niet goed in kan schatten...
Plezier....Passie....Paard

Plaats reactie