Stroom/schok apparaat voor gedrag

Gedrag en vraagstukken
Plaats reactie
Nicole
Adminstrator
Berichten: 8218
Lid geworden op: 30 mei 2008, 11:40

Stroom/schok apparaat voor gedrag

Bericht door Nicole » 11 okt 2012, 08:24

Nou woon ik op een eiland, en ik ben meer met mijn eigen dieren bezig dan met anderen maar zo nu en dan hoor je wel eens wat.
In een gesprekje over gedrag wat niet in de buurt van mensen wordt vertoond, zoals weide- of stalgedrag is het vaak lastig om daar als mens toch invloed op te hebben. Nou denk ik daar een beetje simpel over.
Paarden geven zelf duidelijk aan wat ze accepteren en wat niet, dus is het aan ons om daar rekening mee te houden.
Maar...
Het voorbeeld gaat over een paard wat niet in de groep wordt geaccepteerd. Een paard jaagt dat dier steeds op. De eigenaar heeft een stroom apparaatje aangeschaft, wat in de hondentraining ook wordt gebruikt, en gaat daarmee de groep regelen.

Een paard, wat de ander steeds opjaagt, krijgt dat om en ze eigenaar kan zo van een afstand regelen. Volgens mij komt dat heel nauw en kun je een paard daarmee aardig in paniek krijgen maar dat zag ik helemaal verkeerd. Ik schrok me een ongeluk! :shock:
Wat is daar in hemelsnaam de bedoeling van en waarom moeten die paarden perse bij elkaar. Omdat de mens dat wil.
Wij willen in NL inderdaad alles bij elkaar plaatsen en nemen de trapjes en beetjes voor lief. Gedrag is alleen voor ons, paardjes moeten doen wat wij wensen, en onze liefde is 'grenzeloos'.

Maar nou bleek ook dat zoiets al vaker wordt gebruikt. Met tevredenheid zelfs.
Ben ik onder een steen vandaan gekropen...
Leef je droom, droom niet je leven...
www.paardentango.nl

Flora2009
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 feb 2010, 12:26

Bericht door Flora2009 » 11 okt 2012, 09:52

Volgens mij weet ik waar je deze casus vandaan hebt.... :---: Zelf heb ik dit ook met verbazing zitten lezen, maar ik voelde mezelf nu niet echt geroepen om hier mijn mening over te geven/ te reageren.....

Mijn keuze zou het ook niet wezen..... Toevallig heb ik iets soortgelijks aan de hand gehad, Floor joeg in het begin ook op Turbo en ik heb vaak twijfels gehad of het niet beter was om hem terug te brengen, naar zijn oude eigenaar. Ze werden er beiden niet beter van. Gelukkig hebben ze elkaar nu wel geaccepteerd en kunnen ze samen erg goed door een deur.

In dit geval ( ging om een jong dier wat, thuis mocht overwinteren toch? ), zou ik desbetreffende veulen weer lekker terugbrengen naar de opfok, droog achter de oortjes laten worden, zodat hij/ zij beter bestand is tegen de druk van de pony en misschien wat meer van zich af zal durven bijten.......

Maar, dat is mijn bescheiden mening hé...... :oops:
Ik spaar geen geld. Ik spaar mooie momenten.

Nicole
Adminstrator
Berichten: 8218
Lid geworden op: 30 mei 2008, 11:40

Bericht door Nicole » 11 okt 2012, 09:57

Denk inderdaad dat we het over hetzelfde hebben.
Schrok me echt rot, hoe ver kun je zakken als mens om zo weinig oog en oor te hebben voor je dieren waar je de verantwoordelijkheid over hebt.
Soms duurt het weken voor paarden met elkaar overweg kunnen, en soms kunnen ze het nooit.
Net als mensen, met sommigen klikt het en anderen roepen kriebels in je nek op. Waarom? :o Smaken verschillen.

Hier thuis heb ik pas ook twee paarden ruim 7 weken ! de tijd gegeven om met elkaar samen te kunnen. Poep in de en box, de ander box, en heel goed kijken of het zou gaan. Eerste keer samen goed gekeken, het zijn geen koeien.... ! Die kunnen dat wel redelijk.

Het schijnt trouwens hier in de buurt ook gebruikt te worden, door een club cowboys in Kamperland. Client hier vertelde dat deze man niet meer met hem mee mag op de bok, die maakt de paarden knettergek. (Hij heeft een oude ruin van 19, niet gek te maken, maar door deze cowboy dus wel) Ik ga er toch eens kijken en een praatje maken, al was het maar om mijn enorme nieuwsgierigheid te bevredigen.
Wie weet leer ik er iets van. :?
Leef je droom, droom niet je leven...
www.paardentango.nl

Flora2009
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 feb 2010, 12:26

Bericht door Flora2009 » 11 okt 2012, 10:08

Tja, bij sommige is de eigen wens groter dan het belang van de paarden. Bah moet er niet aan denken, om opgescheept te zitten met iemand waar ik een bloedhekel aan zou hebben..... Wordt je leven nu niet bepaald leuker op.....

Ben toch wel erg benieuwd, naar welke Zeeuwse Cowboyclub je bedoelt, volgens mij zijn er niet echt gek veel hier in de buurt.....
Zal ik mee gaan? :? :mad:

Zelf ben ik dan weer zo`n muts ( n.a.v. mijn eigen Floor/ Turbo "struggles" ) dat ik denk.... Misschien hebben ze de situatie wel geaccepteerd, omdat ze alleen elkaar maar hebben..... En hebben ze het daadwerkelijk wel zo naar hun zin..... maar goed, dat is weer het andere uiterste...... :mad:
Ik spaar geen geld. Ik spaar mooie momenten.

Nicole
Adminstrator
Berichten: 8218
Lid geworden op: 30 mei 2008, 11:40

Bericht door Nicole » 11 okt 2012, 10:53

Oh, ja leuk!
Ik ben wel stoer, maar in het echt helemaal niet.
Kunnen we mooi combineren met bezoekje aan jouw nieuwe paradijs! Leuk !!

Tuurlijk accepteren paarden hun situatie, daar is ook niks mis mee als je ze maar de tijd en gelegenheid geeft om elkaar wat te leren kennen. Niet te truttig doen, niet overdrijven maar je gezond (mensen)verstand gebruiken. Meestal gaat het wel. Dat is een van de, nee de belangrijkste eigenschappen van alle gedomesticeerde dieren. Aanpassingsvermogen en sociaal gedrag. (Die van ons ook...:( .Hadden ze dat niet, die twee eigenschappen dan hadden we geen weilandjes met een lullig draadje kunnen zetten maar Heras hekwerken van 2 meter.

Nog een voordeel van paarden is dat ze geen filosofische gedachten hebben, die hebben wij. Als ik jouw foto's zo zie, dat kriebelen bij elkaar dan zou ik me geen enkele zorgen maken. Ze hebben elkaar, en paarden hebben andere paarden nodig.
Geniet er van!

Dat zeggen ze in Spanje altijd tegen me omdat ik me daar zo'n kluns voel als ik te paard zit en weer van alles vraag, twijfel en zit te puzzelen. "Heej, vergeet niet te genieten"
Blijft een sterke... wink
Leef je droom, droom niet je leven...
www.paardentango.nl

Flora2009
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 feb 2010, 12:26

Bericht door Flora2009 » 11 okt 2012, 11:53

Ik ben wel stoer, maar in het echt helemaal niet.
...... Herkenbaar en zo gevoelig als de pest....... :mad:

Nee hoor, ik maak me geen zorgen meer. Heb af en toe wel vaker van die hersenspinsels...... Als ik ze dan zo samen bezig zie, dan VOELT het ook gewoon goed!
Genieten doe ik zeker! Als ik ze dan uiterst tevreden zie grazen, dan kan ik daar af en toe gewoon een brok van in mn keel krijgen.

Maareh, is goed gaan we samen eens neuzen daar! Gezellig! Moeten we nog een strategisch plan bedenken?? :sad:
Ik spaar geen geld. Ik spaar mooie momenten.

Nicole
Adminstrator
Berichten: 8218
Lid geworden op: 30 mei 2008, 11:40

Bericht door Nicole » 11 okt 2012, 12:31

Oh nee, daar ben ik echt helemaal niet goed in, liegen kan ik niet, daar ben ik te stom voor ook. Dan word ik zo rood als een tomaat, ga stotteren (wat ik helemaal niet doe) en me heel diep schamen.
Nee gewoon eens kijken, ik ben ook echt wel benieuwd naar hoe deze mensen 'problemen' oplossen. Och en gespreksstof heb je altijd wel met paarden.
Ze zitten in Kamperland ergens, een compleet nieuwe stal.

Alleen... nou zit ik vlak voor een verbouwing.... :???:
Leef je droom, droom niet je leven...
www.paardentango.nl

Flora2009
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 feb 2010, 12:26

Bericht door Flora2009 » 11 okt 2012, 13:06

Nou, ik ben altijd zo`n pantoffelheld wat zich niet gewenst voelt als er geen daadwerkelijke afspraak is met dat soort dingen ( en dan vooral vreemde stallen, waar iedereen erlkaar kent... :mad: .....) Vandaar die strategie haha. Maar inderdaad, het is denk ik beter om "open kaart" te spelen.

Wat ga je verbouwen? Ben benieuwd! Enne, neem je tijd he! Dat heb ik ook gedaan... wink
Ik spaar geen geld. Ik spaar mooie momenten.

Nicole
Adminstrator
Berichten: 8218
Lid geworden op: 30 mei 2008, 11:40

Bericht door Nicole » 11 okt 2012, 17:10

Oh daar trek ik me weinig van aan, heb al wat grijze haren en dat scheelt.

Maarre... Ben je al klaar? Echt?

Wij zijn al 8 jaar aan het veranderen, aanpassen etc. Volgens mij ben je nooit klaar, want het onderhoud komt ook.
Paardengedeelte was als eerste 'klaar' maar is ook steeds aangepast, aangepast en nu weer...
Leef je droom, droom niet je leven...
www.paardentango.nl

Flora2009
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 feb 2010, 12:26

Bericht door Flora2009 » 11 okt 2012, 20:30

Haha, klaar? Nee, niet echt....
Zou ook niet willen dat het klaar is, want dat zou betekenen dat ik op mn lauweren kan gaan rusten. En dat is niet hetgeen wat ik voor mezelf in petto heb, laat mij maar lekker scharrelen.... :mad:

Paardengedeelte is wel klaar, maar ook daar ben je nooit klaar mee. En ik vind het geweldig! Gelukkig is wel de tijdsdruk weg nu. Dat scheelt al enorm!

Oh, ja en over grijze haren gesproken, ik heb er ook al 1!! :mad:
Ik spaar geen geld. Ik spaar mooie momenten.

Plaats reactie