Welk bit voor een PRE?

Ieder heeft zo zijn persoonlijke voorkeur.
Welk harnachement kies jij?
gitje
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 06 feb 2009, 19:21

Bericht door gitje » 22 sep 2012, 20:50

Even een update.
Ik ben uitgekomen op een Myler level 1 en Mariscal reageerde meteen super! Op het dubbelgebroken aurigan bit (wat veel dikker was), reageerde hij heel onrustig; de hele tijd geërgerd ermee "spelen" en met zijn tong klooien. Bij de Myler was hij meteen rustig en geen ergernis meer, zodat hij zijn aandacht er weer bij had. Hij pakt het bit nu ook uit zichzelf aan. :lol:
Inmiddels is Mariscal van zadelmak naar ruitermak bevorderd. Aan de longe met ruiter in stap en draf en ook de rem is al bevestigd en het stuur moeten we nog iets meer bevestigen. Maar we gaan vooruit! Het leuke is dat hij er zelf ook zo'n plezier in heeft. Ik ben zo trots op mijn manneke! Vrijdag is hij aan de hand mee geweest naar de bossen (Herperduin) samen met een vriendin en haar paard onder het zadel, zodat de paarden alvast aan elkaar kunnen wennen voordat ik hem meeneem onder het zadel. Vreemd paard vind hij wel gezellig, de bossen leuk, het water en de zandvlakte en ook de smalle bospaadjes de hele tijd heerlijk ontspannen ennieuwsgierig naar wat er allemaal te zien was. Dat geeft vertrouwen; wat zijn ze toch cool die Spanjaarden! Ik heb nu alleen nog PRE's, maar wil ook nooit meer anders!
Vriendelijk zijn kost niets.....

Patries
Lid
Berichten: 3075
Lid geworden op: 29 mei 2008, 22:31

Bericht door Patries » 22 sep 2012, 22:18

Grappig, de Myler level 1 is tot nu toe het enige bit die door Bailando wordt geaccepteerd.

Fijn dat je alweer een stap verder bent, gaat super zo te horen :)
Mijn dierbaarste vrienden.... Ensueño en Bailando

gitje
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 06 feb 2009, 19:21

Bericht door gitje » 22 sep 2012, 22:41

Ik denk Patries dat veel PRE's weinig plek in hun mond hebben en daarom de myler fijner vinden.

Ja stapje voor stapje komen we verder en wat erg in ons voordeel werkt is dat ik altijd al veel met hem gedaan heb; over straat gewandeld, dus hij is al verkeersmak en ook trailermak; loopt er al bijna helemaal alleen op(!), soort van schriktraining gedaan, loswerken, enz.
Ik zie nu bij het ruitermak maken en het lange lijnenwerk introduceren dat hij na het werk zo'n "denkhoofd" heeft; alles moet even bezinken en kwartjes moeten gaan vallen. Geeft niet, hij krijgt de tijd, we werken nu 2x in de week hele korte sessies.
Vriendelijk zijn kost niets.....

Patries
Lid
Berichten: 3075
Lid geworden op: 29 mei 2008, 22:31

Bericht door Patries » 23 sep 2012, 07:47

Dat van de ruimte klopt ook idd.
Mijn dierbaarste vrienden.... Ensueño en Bailando

Nicole
Adminstrator
Berichten: 8218
Lid geworden op: 30 mei 2008, 11:40

Bericht door Nicole » 23 sep 2012, 12:13

Het is niet zo heel gek dat een paard op een Myler bit 'goed' reageert, ze zijn de scherpste bitten die er zijn.
Maar als jet goed gaat dan is het fijn natuurlijk.

Dat denkhoofd is zo herkenbaar, mooi dat je dat ziet. Dieren verwerken indrukken anders dan wij, maar ze verwerken wel degelijk indrukken.
Fijn dat je zo veel plezier samen hebt, leuke dingen samen doen.
Leef je droom, droom niet je leven...
www.paardentango.nl

gitje
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 06 feb 2009, 19:21

Bericht door gitje » 23 sep 2012, 16:17

Nicole dank je, Mariscal is echt mijn maatje!

Wat het bit betreft, als je je er wat verder in verdiept dan blijkt de Myler juist een vriendelijk bit te zijn; een paard met weinig ruimte in de mond daar worden de hele mond/tong/lagen verwrongen met een dikker bit dat is erg pijnlijk. En natuurlijk is het bit zo scherp als de ruiterhand. Ik heb juist altijd met vriendelijke dubbelgebroken bitten gereden; ook mijn dochters met hun ponies. Nu met Mariscal loop ik er tegen aan dat hij het bit letterlijk vreselijk irritant vind en dan kijk je verder. Ik heb me er helemaal in verdiept en me voor laten lichten (ik ga niet over één nacht ijs met zoiets!) en kom dus op dit bit uit. :)
Vriendelijk zijn kost niets.....

Patries
Lid
Berichten: 3075
Lid geworden op: 29 mei 2008, 22:31

Bericht door Patries » 23 sep 2012, 17:48

Ik heb ongeveer hetzelfde. Veel protest bij alle bitten, behalve de Myler level 1 (een ander Myler bit gaf ook protest). Hierbij geen protest, maar een meewerkend paard, net zoals de kaptoom. Ik vermoed dat de rustige ligging samen met het ergonomisch model voor hem prettiger is.
Mijn dierbaarste vrienden.... Ensueño en Bailando

gitje
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 06 feb 2009, 19:21

Bericht door gitje » 23 sep 2012, 20:10

Juist Patries en "een paard liegt niet"!! :lol:
Vriendelijk zijn kost niets.....

Arti
Lid
Berichten: 1027
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:21

Bericht door Arti » 26 okt 2012, 11:07

Toevallig zie ik hier dit topic over Myler, ik ben overstag gegaan na uitleg op Horse event en advies van Gitje
Kazan wilde nogal kwijlen schuimen kauwen en knarsen op het dubbel gebroken aurigan bit wat ik erbij kreeg toen ik hem kocht. Hij was echt veel bezig met zijn bit en rustig in de aanleuning lukte mij niet gemakkelijk (dat heeft ook zeker met mij te maken !! )
Ik had vanalles al geprobeerd van een bit ander metaal tot een rollenbitje.
Nu heeft Kazan een Myler 3 in en hij neemt heel goed aan schuimt lekker en het kauwen en knarsen is over !Zelfs in de aanleuning is hij een stuk gemakkelijk na te rijden.

Mijn buurvrouwtje heeft met haar KWPNer het probleem van zijn tong uitsteken en is op mijn advies mijn Myler gaan proberen.
Wat blijkt ? Hij heeft eerst op de volte zijn tong er heel even uitgehad en daarna niet meer uitgestoken. Dit doet hij al bijna zijn hele leven , hij is 20 heeft in de Z gelopen en lichamelijk was er geen reden voor zijn rare kunstje.
Ze gaat het nu nog een paar keer proberen en dan ook voor een Myler.

Ik wil niet beweren dat dit bit rijtechnische problemen oplost maar lichamelijke, zoals ik hierboven genoemd heb, kun je er dus wel mee oplossen.
Het is het proberen waard vindt ik :lol:
Je paard is de spiegel van je ziel, polijst hem tot ie blinkt en als je er positief in kijkt zie je iets prachtigs.....

Plaats reactie