Wie weet waar dit voor is

Ieder heeft zo zijn persoonlijke voorkeur.
Welk harnachement kies jij?
Plaats reactie
Nicole
Adminstrator
Berichten: 8218
Lid geworden op: 30 mei 2008, 11:40

Wie weet waar dit voor is

Bericht door Nicole » 20 jun 2011, 21:36

Het middelste ringetjes aan de kinketting, waarom zit hij daar en wat voor functie heeft dit ringetje?

Dit is zo´n vraag die totraal onbenullig is, maar die je tioch kan bezig houden. Heb die dingen dagelijks in mijn handen, en je moet ook weer opletten dat ze niet prikken als je de keting aandraait. .

Het zit er niet voor niets, toch... :o
Dus heeft het een functie, en zo ja welke?

Afbeelding


WIe o wie?
Leef je droom, droom niet je leven...
www.paardentango.nl

ohanner
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 06 jun 2011, 17:20

Bericht door ohanner » 20 jun 2011, 22:04

idd, een zeer goede vraag!!!! Geen idee, maar weet wel dat ze het niet allemaal hebben.

Patries
Lid
Berichten: 3075
Lid geworden op: 29 mei 2008, 22:31

Bericht door Patries » 20 jun 2011, 22:05

eff gegoogled en kwam uit op bokt:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=117&t=841419
En bij Sprenger:
http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paar ... d-argentan

Schijnt een slobberriempje doorheen te moeten. Niet dat ik me er en voorstellng bij kan maken of eerder van zo'n riempje had gehoord. :o


Mijn eerste gedachtengang was dat je hem dan netjes op kan hangen zonder dat al die schakels door elkaar draaien, maar dat slaat natuurlijk nergens op :mad:
Mijn dierbaarste vrienden.... Ensueño en Bailando

Cyrina
Lid
Berichten: 2505
Lid geworden op: 28 mei 2008, 09:29

Bericht door Cyrina » 20 jun 2011, 22:17

Hij is voor het wauwelriempje, maar die naam staat alleen nog in de theorieboeken, men noemt het meestal een slobberriempje.
Het is een heel dun riempje wat vast gemaakt kan worden aan die hele kleine oogje aan de scharen vlak onder het monstuk, het gaat van oogje naar oogje via het ringetje hierdoor ligt de stang stiller en stabieler. Het schijnt ook te helpen tegen paarden die de schaar vast pakken, alleen moet ik daar nog even over nadenken hoe ik dat dan zou moeten zien..

Nicole
Adminstrator
Berichten: 8218
Lid geworden op: 30 mei 2008, 11:40

Bericht door Nicole » 20 jun 2011, 22:27

Sodeju. Dat is snel antwoord, het slobberriempje, een antislobber riempje dus.

Als ik er goed naar kijk dan houdt dit riempje gewon de onderlip vast. Dan kan de onderlip noet meer bewegen.
Half muilkorfje dus eigenlijk. Ach gossie.

:cool: Geintje. :cool:

Heb ik toch altijd gedacht dat die malle riempjes waren om je mondstuk met je scharen te verbinden. :mad:
Maar toch, de onderlip vastzetten, hmm. Al klopt het wel, paarden kunnen enorm klapperen met hun onderlip. Zie je ook veel in de DV.

Plaatje van het slobberriempje in deze link
Leef je droom, droom niet je leven...
www.paardentango.nl

macho
Lid
Berichten: 993
Lid geworden op: 12 jul 2008, 12:44

Bericht door macho » 20 jun 2011, 23:43

Slobberriempje gaat niet helpen tegen klapperende onderlippen, misschien wel als je je hem niet door het ringetje van de kinketting haalt zodat het riempje lager valt.
Het zorgt ervoor dat de scharen niet langs de mondspleet van het paard vallen en daardoor kunnen ze de scharen niet vastpakken. Het slobberriempje zoals op het plaatje in de link getoond heeft dus geen enkele zin, veel te los.
Het woord slobberriempje is correct want het wordt in het gebruik erg smerig :( .
Red de wereld - het is de enige planeet met chocolade

Kelly
Lid
Berichten: 791
Lid geworden op: 21 apr 2009, 00:24

Bericht door Kelly » 21 jun 2011, 08:18

Door een slobberriempje te gebruiken ligt het bit ook stiller in de mond.
:!: Adorno :!:

Plaats reactie