Mijn Anky ingeruild op een Bates

Ieder heeft zo zijn persoonlijke voorkeur.
Welk harnachement kies jij?
Plaats reactie
Arti
Lid
Berichten: 1027
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:21

Mijn Anky ingeruild op een Bates

Bericht door Arti » 14 jul 2011, 18:21

Ik heb sinds gisteren een nieuw zadel voor Calida een Bates Caprilli dressuur en mooi dat het is ! Je kunt er zelf een andere boom inzetten en is voorzien van het cairsysteem de kussens zijn gevuld met een soort foam en lucht, hierdoor zou je niet snel drukking krijgen en het paard reageert er goed op, je hebt nog steeds closecontact en beweging worden niet belemmert.
Het zit heerlijk maar real live heb ik er nog niet op gereden omdat ik nog met Calida aan het opbouwen ben. Het Anky zadel wat ik heb ingeruild was echt een heerlijk zadel op Botijo, ik kon er echt uren op zitten zonder ergens pijn te krijgen maar voor Calida was het echt te krap.
Het is trouwens erg moeilijk om een fijn dressuurzadel te vinden voor een andalusier, heb ook nog een prachtig Anky Bonfire liggen maar dat tuimelt achterover op Calida . Ik heb overwogen om het aan te laten passen met vulling en een luchtgevuld dekje maar uiteindelijk zijn dat tijdelijke oplapmiddelen.
Eerst wat onderzoek gedaan naar de Bates en overwegend zijn de reacties positief , toch hoor ik ook wat negatieve ervaringen over de cairkussens. Prijstechnisch vindt ik het een aantrekkelijk dressuurzadel want ik heb ook de hele dure merken gehad en daar werd ik ook niet altijd blij van.
Toch denk ik dat het per paard verschilt en ook persoonlijk zijn de voorkeuren toch bij iedereen anders.
Vanmorgen heb ik het nog eens opgelegd en het zit als gegoten (wat ik er dan van kan zien ) de schoft ligt mooi vrij en de ruime kamer geeft veel vrijheid in de schouder en ruggegraat.

Hopelijk met de nieuwe caprilli geen pijnlijke billen of nog erger een pijnlijk doosje
We gaan het allemaal beleven en ik laat jullie wel meegenieten van de vorderingen :mad:
(Ik krijg er steeds meer zin in om erop te klimmen maar met dit rotweer doe ik dat toch maar effe niet) :cry:
Je paard is de spiegel van je ziel, polijst hem tot ie blinkt en als je er positief in kijkt zie je iets prachtigs.....

macho
Lid
Berichten: 993
Lid geworden op: 12 jul 2008, 12:44

Bericht door macho » 14 jul 2011, 20:43

Vroeger heb ik een Wintec Isabella Werth gehad en daar zit dezelfde zadelboom in (Bates is de lederen variant van Wintec). Ik heb er altijd veel plezier aan gehad tot het niet meer op mijn toenmalige paard paste. Kan je lekker ongedwongen op zitten.

Van het cair systeem is het jammer dat het niet op te vullen is wanneer je de drukverdeling iets anders wil hebben. Het past alleen als het met de juiste boommaat er in meteen goed ligt. Je kan hooguit plaatselijk een laagje extra schuimrubber tussen de kussens en de zadelboom doen.

Mijn zadel was met wol gevuld maar heb wel eens met een wintec 500 (veelzijdig) gereden waar cair in zat. Ik merk er zelf niet veel verschil aan, hopelijk het paard wel.
Red de wereld - het is de enige planeet met chocolade

Arti
Lid
Berichten: 1027
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:21

Bericht door Arti » 14 jul 2011, 21:13

Macho, dus je hebt ervaring met een wintec fijn dat het een positieve is. Dit is idd een product van Bates of andersom. Ik wil geen wintec want ik hou niet van kunststof , vindt er er altijd een beetje goedkoop uitzien (sorry :oops: )al zal het wss veel voordelen hebben.
Nu heb ik het zadel niet gekocht om het eindeloos aan te moeten passen want dat kan met de meeste zadels niet, ik denk dat dat niet het uitgangspunt moet zijn.
Het is wel handig dat je de boom kunt veranderen maar het zadel moet gewoon goed passen als je het aanschaft dan kan het best wat veranderingen van het paard opvangen.
Ik heb er gisteren heel wat gezien en gevoeld maar dit was het enige zadel wat me een stabiel zitgevoel gaf.Ik had nog nooit van dit merk gehoord zelfs dus toch eerst maar naar huis en googlen, en heb ik het besluit genomen om hem mee te nemen.

Eerst had ik een wowzadel in gedachten maar daar hoor ik toch ook best veel negatiefs over, terwijl dat een ontzettend duur zadel is, de fryso leek me ook wel wat of een zaldi maar uiteindelijk is het deze geworden. Ik vindt hem ook nog eens heel sjiek en mooi afgewerkt :lol:
Je paard is de spiegel van je ziel, polijst hem tot ie blinkt en als je er positief in kijkt zie je iets prachtigs.....

ohanner
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 06 jun 2011, 17:20

Bericht door ohanner » 14 jul 2011, 21:21

Mag ik weten wat de negatieve punten zijn die je hoort over WOW-zadels?
Want ik wou ook ooit een WOW-zadel kopen. Een vriendin van me verdeelt ze hier in België en had dus al eens de kans om er 1 te testen en vond het zalig zitten.
Maar heb nog niet veel negatiefs over die zadels gehoord hier in België, dus best wel eens interessant om te weten en te vergelijken.

Arti
Lid
Berichten: 1027
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:21

Bericht door Arti » 14 jul 2011, 21:40

Ja hoor, tuurlijk mag je dat vragen
Ze schijnen nogal eens te schuiven te wippen en een onstabiel gevoel te geven en sommige paarden kunnen er heel heftig op reageren maar je moet maar eens googlen . Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik vindt ze niet heel mooi te plat en de prijs hield me ook een beetje tegen, zoveel rij ik nu ook weer niet....
Op bokt kun je ook veel ervaringen terugvinden over allerlei zadels :lol:
Je paard is de spiegel van je ziel, polijst hem tot ie blinkt en als je er positief in kijkt zie je iets prachtigs.....

ohanner
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 06 jun 2011, 17:20

Bericht door ohanner » 14 jul 2011, 21:51

Arti schreef:Ja hoor, tuurlijk mag je dat vragen
Ze schijnen nogal eens te schuiven te wippen en een onstabiel gevoel te geven en sommige paarden kunnen er heel heftig op reageren maar je moet maar eens googlen . Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik vindt ze niet heel mooi te plat en de prijs hield me ook een beetje tegen, zoveel rij ik nu ook weer niet....
Op bokt kun je ook veel ervaringen terugvinden over allerlei zadels :lol:
Dank u!!
Te plat vind ik al zeker niet, vermits ze tegenwoordig toch heel veel modellen hebben. De felle reactie van de paarden daar heb ik wel ervaring mee.
Toen ik het WOW zadel heb mogen testen was dat op een PRE die ik in training had en heb echt een tijd schrik gehad om met hem te rijden, want die voelde zo een vrijheid dat die niet te houden was. Langs 1 kant positief natuurlijk want wilt zeggen dat het paard zich goed voelt onder het zadel, maar langs de andere kant was het wel héél beangstigend.

Ik ga verder zeker nog eens op Bokt kijken!

macho
Lid
Berichten: 993
Lid geworden op: 12 jul 2008, 12:44

Bericht door macho » 15 jul 2011, 00:43

Arti schreef:Macho, dus je hebt ervaring met een wintec fijn dat het een positieve is. Dit is idd een product van Bates of andersom. Ik wil geen wintec want ik hou niet van kunststof , vindt er er altijd een beetje goedkoop uitzien (sorry :oops: )al zal het wss veel voordelen hebben.
Met een goed gevulde derrière zie je toch weinig meer van dat kunststof :? ?
Zoiets blijft persoonlijk. Ik heb helemaal geen problemen met kunststof. Komt waarschijnlijk ook omdat ik ook geen stukje vlees op mijn bord waardeer. Ik was toen denk ik 17 met geen dikke portemonnee dus goedkoop paste me ook wel wink .


Ik ben trouwens ook wel eens op zo'n Anky zadel testruiter geweest. Een vriendin kreeg er eentje voor een leuke prijs aangeboden maar kon die niet rijden vanwege chronische rugproblemen. Ik moest er maar een rondje mee gaan rijden met haar paard (zus van Ties) en als ik hem goed vond zitten dan zou ze hem kopen. En zo heeft ze dus nu een Anky zadel :mad:
Red de wereld - het is de enige planeet met chocolade

Arti
Lid
Berichten: 1027
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:21

Bericht door Arti » 15 jul 2011, 09:02

@ ohanner, Gitje hier op P&T heeft een wowzadel en zij heeft er goede ervaringen mee, je zou haar eens kunnen vragen.

@ Macho die derriere van mij is ook gevuld dus dat zit wel goed , ik hou ook van een stukje vlees (wij fokken ons eigen vlees )en gelukkig ben ik geen 17 meer en jij ook niet hahahaha

Goeie reclame voor Anky, dat je vriendin weer kan rijden met rugklachten dankzij een zadel van dat merk.
Je hoort dat wel vaker, ook met andere merken hoor
Je paard is de spiegel van je ziel, polijst hem tot ie blinkt en als je er positief in kijkt zie je iets prachtigs.....

Kelly
Lid
Berichten: 791
Lid geworden op: 21 apr 2009, 00:24

Bericht door Kelly » 15 jul 2011, 11:06

Wat ik met Wow vind is dat het middelpunt van je zadel vaak net te ver naar achter ligt.

Ik rij op dit moment zelf met een Zaldi Lander maar ik zal eerlijk bekennen.. ik mis mijn Wintec Isabell Werth!!
Die heb ik ooit verkocht toen ik Taco nog had en daar een Anatomica voor terug gekocht. Ook een geweldig zadel maar te lang voor een PRE.

Toen ik met Adorno begon had ik er een goedkopere variant van de Wintec op liggen. Lag voor hem perfect maar voor mij een beetje glad.
Achteraf heb ik er een beetje spijt van dat ik geen Wintec Isabell Werth heb gekocht ipv de Zaldi Lander.
De Lander is voor Adorno perfect maar biedt mij iets te weinig steun (gedraaide rugwervel)..

Dus mijn hersens zijn soms toch aan het spinnen om weer terug te stappen..
:!: Adorno :!:

Arti
Lid
Berichten: 1027
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:21

Bericht door Arti » 15 jul 2011, 14:42

@ Kelly mss is dan de Bates iets voor jou ! er staan een paar nette gebruikte op MP
Je paard is de spiegel van je ziel, polijst hem tot ie blinkt en als je er positief in kijkt zie je iets prachtigs.....

Plaats reactie