Hoe ziet een leren zadelboom eruit?

Ieder heeft zo zijn persoonlijke voorkeur.
Welk harnachement kies jij?
Plaats reactie
worteltje
Lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 31 mei 2008, 22:17

Hoe ziet een leren zadelboom eruit?

Bericht door worteltje » 08 okt 2011, 23:17

Ik heb als opdracht gekregen om uit te zoeken wat is nu precies een leren zadelboom hoe ziet die eruit?

Kan iemand mij helpen ook met foto's.
www.heerlijkerijkunst.be instructie,trainingen en flegmatieke paarden.

caroline
Lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 12 apr 2009, 20:15

Bericht door caroline » 09 nov 2011, 11:22

Ik heb ook interesse in foto's. Ben juist begonnen met een project om een zadel te maken voor mijn oudste paard die nu zes jaar is. Middeleeuws geïnspireerd met een Spaanse/Portugese vorm, maar dan met naturel leder en enkele Middeleeuwse tooling effecten. beetje zoals dit zadel, maar dan met naturel kleurig leder en wat stoerdere accenten http://www.selleriephoenix.com/media/macmedieva.jpg
Ik werk nu met een persoon die gaucho zadels en McClellan zadels gemaakt heeft (deze persoon helpt me bij het maken van mijn zadel).
Het Gaucho zadel die hij helemaal zelf gemaakt heeft, bestond uit hetzelfde principe van mijn Bentaiga Campo Flex zadel. Ik zal er eens foto's van op het forum zetten. Dit is dus een lederen boom, waarin felxibele houten latjes zitten zoals bamboe. Deze constructie is enigzins Flexibel en sterk.
Ik heb nu ook een Trekker Pro Endurance zadel gekocht om te ontleden, schijnt dat dit een lederen boom is die zeer goed de druk verdeelt en goed ligt op iets rondere paarden, daarom heb ik deze boom gekozen.
Ik zou graag op zo'n dergelijke lederen boom een Spaans zadel maken (beetje zoals de Venus van Ludomar, vind ik een heel leuk zadel ). Ik weet dat boomloos minder de druk verdeelt, maar het is enorm handig als je 4 jonge paarden hebt....
Ik wacht nog steeds op het zadel die per post zou toekomen. Van zodra ik foto's heb zet ik ze erop (ik ga het zadel wel ontleden met de zadelmaker, zodat het weer perfect geassembleerd kan worden zodat ik er mee kan rijden).
Dit is de venus van Ludomar, zo'n dergelijk iets zou ik op de lederen boom zou willen bouwen, om mijn drie andere jonge paarden mee in te rijden. Of het zal lukken, dat zal ik binnen enkele maanden weten...
http://www.hidalgo-sattel.com/products/ ... Venus.html

Nicole
Adminstrator
Berichten: 8218
Lid geworden op: 30 mei 2008, 11:40

Bericht door Nicole » 14 nov 2011, 13:09

Ben benieuwd, ik ben zelf niet zo'n voorstander van al die alternatieven.
Op de opleiding zadelmakerij was men er heel simpel over, 'een zadel zonder boom is geen zadel, maar is een zadeldek'.

Tot nu toe zie ik weinig echt goede dingen bij de boomloze of andere alternatieve zadels. Maar ik ben ook wel erg ouderwets. :(
Leef je droom, droom niet je leven...
www.paardentango.nl

caroline
Lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 12 apr 2009, 20:15

Bericht door caroline » 19 dec 2011, 00:28

't is te zien voor wat je ze gebruikt. Over de Trekker hoor ik bijna niets dan goeds. Ik ga voor het ogenblik niet lang rijden, hooguit een kwartiertje stappen rond de blok hier. Als je een zadel koopt moet je een beetje inschatten wat je wil doen, bij mij voor het ogenblik niet zeer veel met 4 jonge paarden...

Plaats reactie