Plaats kaakriem

Ieder heeft zo zijn persoonlijke voorkeur.
Welk harnachement kies jij?
Plaats reactie
caroline
Lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 12 apr 2009, 20:15

Plaats kaakriem

Bericht door caroline » 05 dec 2011, 10:44

Ik hoor verschillende versie's, maar waar precies moet een kaakriem zitten bij een kaptoom?

Nicole
Adminstrator
Berichten: 8218
Lid geworden op: 30 mei 2008, 11:40

Bericht door Nicole » 05 dec 2011, 10:48

Aan de onderzijde van het paardenhoofd. :?

Flauw, sorry Caroline, de kaak van een paard is meestal groot genoeg om je kaakband op te laten vallen. Het is geen keelriem, die heeft geen functie.
Zelf hou ik het meest van de kaakband die inderdaad over de kaak gespannen kan worden, zo schuift de kaptoom niet tijdens het longeren of het werken aan de hand.
Maak je eigen versie en hou je bij jouw principe, iedereen 'weet' altijd heel veel, maar uiteindelijk ben jij het die iets wel of niet maakt.

Je maten zijn het belangrijkste.
:razz:

Hier een plaatje van een Spaanse jongeling die voor de derde dag aan de longe loopt.
Die heeft helemaal geen kaakriem !!!
Daar is de neusband versterkt, wat ook schuiven voorkomt. Maar dat ligt in NL een beetje 'gevoelig'. :mad:


Afbeelding
Leef je droom, droom niet je leven...
www.paardentango.nl

caroline
Lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 12 apr 2009, 20:15

Bericht door caroline » 05 dec 2011, 18:06

Nicole,
heel erg bedankt voor je antwoord, je flauwe grapje is bij deze vergeven haha ;-)
Ik heb eerst kaptooms zonder ijzer gemaakt (ik heb er nu eentje gemaakt zonder polstering (kussen) en die werkt ook best pittig in alhoewel er geen ijzer in zit), maar begin nu aan ijzer, omdat je fijner kan inwerken en bij een Spanjaar of Portugees moet je toch niet gaan rijden met constante druk, maar met korte signalen, dus ik vind ijzer ok zolang het met verstand door een kundig iemand gehanteerd wordt.

Ik hoorde van iemand dat de kaakriem op het dikste deel van de kaak moet komen, maar ik zag de branderup kaptoom op een clinic en daar kwam de kaakriem in de hoek die de kaak en de kin maken. Ik wist het dus niet zeker. Ook zag ik de Branderup kaptoom in de ogen steken van het paard, omdat de kaakriem niet vastgemaakt is en naar beneden glijdt, omdat die aanpasbaar zou moeten zijn voor vele paarden. Dat vind ik dus niet ok en heb nu m'n eigen systeem bedacht, zodat die kaakriem ook aanpasbaar is, maar toch niet kan verschuiven zodanig dat de hoofdriem in het oog getrokken wordt, maar daarvoor moest ik dus weten waar de kaakriem dan het best op de kaak ligt...:-)

Nicole
Adminstrator
Berichten: 8218
Lid geworden op: 30 mei 2008, 11:40

Bericht door Nicole » 06 dec 2011, 08:30

Dat is ook het bezwaar wat ik jaren geleden had toen Branderup commercieel werd. Dat ding schuift, de keelriem zwabbert en er steken uiteinden uit die je alleen maar in de weg zitten. Ik begreep niet waarom je zoveel moest betalen voor zoiets.
Was volgens mij bij Moravita waar ik toen met Ton de kaptooms doornam en mijn hersentjes begonnen te werken.

Later in Spanje had ik de gelegenheid om alle serretas te bekijken en de toelichting te horen, ik denk dat het voor sommigen een teer punt is, maar toen de herden in NL een paar dagen waren hebben ze zich verwonderd over de 'ongehoorzaamheid' van veel NL paarden.
Dat zijn toch ruinen?

Wat ik wil zeggen is dat zij veel prakltischer zijn en een hekel hebben aan ballast, er zit bij hen geen vulling in de neusband, en mijn ervaring is ook dat die vullig extra ruis geeft. Mensen willen graag zacht, maar wat is zacht?
Een jaar ploeteren en trekken en een paard hebben wat nog steeds niet snapt wat je nou eigenlijk bedoeldt, of in een keer duidelijk en daarop doorgaan. :o
Kwestie van de ruiter/amazone laten kiezen, ook hier weer.
Het leuke is alleen wel dat je nu in staat bent om zelf te ontwerpen en goed na te denken over wat je wil maken. Losse flappen en verschuivend tuig werkt niet, dat weet iedereen.

Ik vind het erg leuk trouwens, je gaat dezelfde weg als ik, op onderzoek...
Leef je droom, droom niet je leven...
www.paardentango.nl

Plaats reactie