potrera zadel

Ieder heeft zo zijn persoonlijke voorkeur.
Welk harnachement kies jij?
Plaats reactie
mimi
Lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 15 jul 2009, 14:27

potrera zadel

Bericht door mimi » 22 feb 2012, 15:03

Ik voel me heel slecht omdat Goma, sinds gisteren een drukplek heeft op zijn rug. Hij is een beetje vermagerd door zijn griep, en waarschijnlijk past het zadel daardoor niet goed mee. Ik heb er eerder nooit problemen mee gehad, alhoewel ik toen intensiever reed, dan de laatste tijd (door zijn griep was het eventjes geleden). Zijn rug is mij te belangrijk om dit zo te laten. Goma is dus dringend toe aan een nieuw zadel. Ik had hier graag nog even mee gewacht omdat hij nog zoveel zal veranderen, maar dat ik dus geen optie meer.
Nu kan ik een tweedehands (ziet eruit als nieuw) potrera zadel met bontje en alle toebehoren aankopen voor 500 euro. Kent iemand dat en is dat een goed zadel? Is dat ook een redelijke prijs? Ik heb geen idee hoeveel zo'n zadel nieuw kost.
Een andere mogelijkheid is een Wintec dressuurzadel, in afwachting van zijn volgroeid zijn. Dat spreekt mij wel minder aan, al hoor ik hier ook veel positieve geluiden over. Heeft iemand daar ervaring mee?

Kelly
Lid
Berichten: 791
Lid geworden op: 21 apr 2009, 00:24

Bericht door Kelly » 22 feb 2012, 15:13

Ik zou een zadelmaker laten komen, hoe weet je anders of het zadel past?
:!: Adorno :!:

mimi
Lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 15 jul 2009, 14:27

Bericht door mimi » 22 feb 2012, 19:40

Natuurlijk is het belangrijkste dat het zadel past, daar heb ik gelukkig iemand voor die mij daar goed bij kan begeleiden.
Ik vraag me alleen af of het wel de moeite is om het potrera-zadel over te laten komen. Ik hoor veel goeds over Vaquera-zadels, vooral over het comfort. Maar ik ken er zelf niets van. Ik weet dat er ook daar verschillende merken, modellen en kwaliteiten zijn, net zoals bij de anderen.
Van het Potrera-zadel had ik nog niet gehoord, ik zoek er dan ook wat meer info over. Is het een zadel van degelijke kwaliteit? Is de prijs redelijk? Hoe zit het? Kan je ook "klassieke dressuur" rijden? Zijn er nadelen aan, of dingen waar ik op moet letten, enz... Vandaar mijn post. Al weet ik ook dat dit altijd wat persoonlijk zal zijn.
Over het Wintec zadel heb ik wel al meer gelezen en gehoord, zowel positief, als negatief (vb. het blijft niet altijd goed liggen, ook al past het), dus daar ben ik wat wantrouwig tegenover, en dat zou niet mijn eerste keuze zijn.

chantal
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 30 mei 2008, 23:32

Bericht door chantal » 23 feb 2012, 22:46

Iemand laten komen voor een zadel passen zou ik je echt aanraden. Dan maar een paar tientjes uitgeven aan een advies, maar die heb je snel terugverdiend als het toch niet lekker zit op de rug van je paard.

Een wintec zou ik niet aanraden voor een andalusier. Ik heb toevallig dinsdag een goede zadelpasser naar mijn Wintec laten kijken en ze heeft me heel goed kunnen uitleggen dat onder andere een Wintec nooit goed zal passen op een PRE vanwege de bouw en de manier waarop het zadel is gemaakt.

caroline
Lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 12 apr 2009, 20:15

Bericht door caroline » 24 sep 2012, 00:55

chantal schreef:Iemand laten komen voor een zadel passen zou ik je echt aanraden. Dan maar een paar tientjes uitgeven aan een advies, maar die heb je snel terugverdiend als het toch niet lekker zit op de rug van je paard.

Een wintec zou ik niet aanraden voor een andalusier. Ik heb toevallig dinsdag een goede zadelpasser naar mijn Wintec laten kijken en ze heeft me heel goed kunnen uitleggen dat onder andere een Wintec nooit goed zal passen op een PRE vanwege de bouw en de manier waarop het zadel is gemaakt.
Ow, lees dit toevallig. Best dus helemaal geen wintec.....andere optie was ook een potrera...

Querido
Lid
Berichten: 1274
Lid geworden op: 28 mei 2008, 08:11

Bericht door Querido » 24 sep 2012, 07:15

Ook met vaquero zadels zal ik voorzichtig zijn qua aanschaf.

Beste is om er iemand naar te laten kijken die verstand heeft van beide, zowel ervaring met spaanse zadels en ook dressuurmatig..

Voor je het weet ben je hoop geld kwijt terwijl je paard er niet beter van wordt.

Plaats reactie