Welk bit voor een PRE?

Ieder heeft zo zijn persoonlijke voorkeur.
Welk harnachement kies jij?
gitje
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 06 feb 2009, 19:21

Welk bit voor een PRE?

Bericht door gitje » 12 jul 2012, 23:19

Ik ben me aan het oriënteren voor een bit voor mijn jongeling en dan valt de myler level 1 bustrens me op; lijkt me een fijn bit voor een PRE omdat dit een dunner bit is en hij maar een klein mondje heeft met weinig plek. Mijn Haflinger heb ik altijd gereden met een KK Dynamic d=trens dubbelgebroken, maar deze lijkt me te dik voor hem.
Met welke bitten rijden jullie en waarom? Ik hoor graag jullie ervaringen.
Vriendelijk zijn kost niets.....

chantal
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 30 mei 2008, 23:32

Bericht door chantal » 13 jul 2012, 17:02

Ik rij met een Myler level 2. Dubbelgebroken bustrens.
Fijn bitje, niet zo dik als al dat andere.

Querido
Lid
Berichten: 1274
Lid geworden op: 28 mei 2008, 08:11

Bericht door Querido » 13 jul 2012, 23:57

Ik denk dat daar niet echt een andwoord op te vinden is.
Je gebruikt het bit wat je voor je dicipline en rijstijl wilt gebruiken.
Daarnaast kijk je in de eerste plaatst wat je paard prettig vind.

En dat verschilt per paard en persoon..

gitje
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 06 feb 2009, 19:21

Bericht door gitje » 14 jul 2012, 18:25

Klopt helemaal Querido, maar de meeste PRE's hebben een klein mondje en weinig plaats, en dan kan ik met mijn KK Dynamic, al is dit een super bit niets bij mijn PRE. Daarom graag ervaringen van anderen om een beetje wijzer te worden.
Uiteindelijk moet toch bljken of het voor mijn paard fijn is.
Ik had zelf het idee dat de Myler level 1 wel geschikt is, maar hoor graag meer meningen over meer bitten.
Vriendelijk zijn kost niets.....

Indira
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 31 mar 2011, 18:41

Bericht door Indira » 14 jul 2012, 21:39

Ik rijd Indira met een KK Ultra dubbelgebroken watertrens van Aurigan, zie: http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paar ... igan-18-mm

Ik heb ook een KK ultra dubbelgebroken bustrens van Aurigan maar die was inderdaad te dik voor haar mond.

Mijn Haflinger rijd ik ook met een niet te dik dubbelgebroken watertrens van Aurigan maar dan van Harry's Horse (die was een heel stuk goedkoper :mad: ).
Mijn blonde dames: PRE Indira en Haflinger Michella.

Cyrina
Lid
Berichten: 2505
Lid geworden op: 28 mei 2008, 09:29

Bericht door Cyrina » 14 jul 2012, 21:50

Ik rij Cantaor met een ongebroken trens, de dames met een K&K enkel gebroken watertrens.

Idd allemaal smalle bitjes, anders past het niet. Niet alle PRE's houden ook van wiebelende (gebroken) bitten, ook al zijn ze zachter, dat gerommel kunnen ze als storend ervaren..

Querido
Lid
Berichten: 1274
Lid geworden op: 28 mei 2008, 08:11

Bericht door Querido » 14 jul 2012, 23:36

Ik rij Q met pelhem, maar rij hem ook afwisselend met een springbitje, een kimblewick, nog wat minder hefboomwerking, welke ook in trensvorm te verkrijgen is.
Deze vorm van bitjes hoor ik goede dingen over bij mensen die een iberisch paard rijden.
Q is absoluut niet gedient van een trensbit, maar deze in trensvorm weer wel. Echter op het wat meer verzameld werk is de pelhem fijner.

Maar ik rij geen engelse dressuur, of wedstrijden hierin, en hoef dus niet met trens te rijden zoals dat voorgeschreven wordt. Ik kijk puur naar wat mijn paard aangeeft wat voor hem prettig werkt, en waarin ik wel die verzameling kan vragen. Het is hierin de wisselwerking van het bit, en een goed los in zijn lijf, sterk paard wat ook de verzameling aan kan.

(inmiddels doen we vliegende wissel en bezig met pirouette)

Jenny
Lid
Berichten: 376
Lid geworden op: 30 sep 2008, 19:09

Bericht door Jenny » 15 jul 2012, 12:23

Niet direct een antwoord op je vraag, maar ik kwam bij toeval op deze site terecht en moest toen aan jou denken. Paul Versluis heeft een bittenbank, schrijft op zijn website waar je op moet letten en je kunt er dus bitten voor enkele weken uitproberen. Zelf geen ervaring met deze man, maar ik vind het wel een mooi initiatief:

http://www.paul-versluis.nl/versluis.php?pagina=0004

gitje
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 06 feb 2009, 19:21

Bericht door gitje » 15 jul 2012, 12:45

Indira al onze ponies zijn altijd met een dubbelgebroken watertrens of D-trensgereden, maar ik heb zoals Cyrina al zegt, het idee dat een PRE juist van een dubbelgebroken bit onrustig wordt, terwijl ik er altijd een voorstander van ben geweest met andere rassen. :---:
Dank je Jenny, ik ben juist blij met je antwoord, ga er even neuzen! :lol:
Ook ga ik het Kimblewick bit eens bekijken; heb er wel eens van gehoord, maar weet er verder niets van, thanks Querido!
Vriendelijk zijn kost niets.....

Indira
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 31 mar 2011, 18:41

Bericht door Indira » 16 jul 2012, 11:25

Tja dat moet je in het werk zelf ontdekken wat het beste werkt voor jou paard. Indira loopt er keurig op.
Mijn Fries juist weer niet en die reed ik weer met een Myler bit.

Paul Versluis ken ik wel. Die heb ik bij mijn paarden gehad voor hun gebit. Wel een kundigge man.
Mijn blonde dames: PRE Indira en Haflinger Michella.

Plaats reactie