Zadel voor slanke PRE

Ieder heeft zo zijn persoonlijke voorkeur.
Welk harnachement kies jij?
caroline
Lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 12 apr 2009, 20:15

Zadel voor slanke PRE

Bericht door caroline » 21 sep 2012, 09:55

Zal hier ook mijn vraag eens stellen, hopelijk wil iemand z'n mening geven die ook al voor deze keuze gestaan heeft.

De startrekk espaniola ligt mooi op de rug van m'n slanke PRE merrie, maar wiebelt van zodra je gaat rijden (en ze is lenig als een kat, smijt hoog op en er ze is niet vies van een vrolijk bokje af en toe).

Wil nu een boomzadel, makkelijkst zou zijn een bates innova of een wintec (heb op een zalige nieuwe wintec gezeten waar ik heel vast op zat in de winkel maar stel me vragen bij engels boom concept voor de rug van het paard ivm drukverdeling en de vorm en lengte van de kussens to van een Spaans zadel http://www.stirrups.co.nz/product.php?productid=1542) omdat de merrie nog heel veel zal veranderen (nu 4 jaar en 6 maanden, wordt vanaf nu 1 of twee keren per maand kort bereden tijdens een buitenritje).

Of is een Spaans zadel werkelijk beter qua drukverdeling en vorm van de kussens en ga ik beter voor een tweedehands spaans zadel (potrera bvb gezien de fase van opleiding), die ik natuurlijk laat opmeten of het wel past?

Nicole
Adminstrator
Berichten: 8218
Lid geworden op: 30 mei 2008, 11:40

Bericht door Nicole » 21 sep 2012, 11:38

Tsjah, een Spaans zadel is oorspronkelijk gemaakt voor Spaanse paarden.
Het zijn niet zij die erg ingewikkeld doen over centimeters, ligt het goed, dan is het goed en rijden maar.
Voordeel van de potrera vind ik dat de kussens zich erg mooi aan het paard aanpassen omdat ze zo zacht gevuld zijn.

Ieder zijn smaak en voorkeur denk ik.

Mijn favoriete zadel is het DV zadel, die vind ik het lekkerst zitten. In een Engels zadel vlieg ik uit de bocht, maar dat zal ook wel te maken hebben met het bontje. Dat zit nou eenmaal lekker.
Leef je droom, droom niet je leven...
www.paardentango.nl

dempsyflaing
Lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 18 mei 2012, 15:19

Bericht door dempsyflaing » 21 sep 2012, 22:33

Ik heb voor Guapo een Wintec Isabella Werth (oude model) en die ligt super op hem. Zelf vind ik het equi-suede ook erg fijn zitten. Je zit gewoon vastgeplakt.
Ik ging voor het nieuwe model maar die lag niet goed, terwijl deze meteen als een huis lag en helemaal niet aangepast hoefde te worden.

Ik vind het voordeel van een Wintec zadel dat je de boom kan vervangen wat vaak wel nodig is als je paard spieren gaat ontwikkelen. Zodra hij uitgegroeid is, ga ik op zoek naar een ander zadel, maar dat zal nog wel een paar jaar duren.

Ik heb wel begrepen van mijn zadelmaker dat zij geen cair kussens willen verkopen omdat de drukverdeling minder fijn is voor het paard. Dus mijn zadel is zonder cair kussens maar met de normale wintec kussens, zacht en licht.
Een droom ging in vervulling sinds Guapo in mijn leven kwam.

Paardensport-shop.nl - Alle Ruitersport webshops in 1 overzicht!

barrye
Berichten: 296
Lid geworden op: 28 mei 2008, 11:09

Bericht door barrye » 22 sep 2012, 15:32

Ik wil ook absoluut geen cair. Maar dat haal ik eruit en doe er nieuwe, engelse wolvulling in. Kun je ook laten doen door een zadelmaker bij jullie in de buurt.

Het nieuwe model van 2010 vind ik ook maar niets voor de meeste iberische paarden. De boom / kussens passen veel minder goed ddan op de oudere modellen. Ook wintec pro kun je goed proberen. Ik haal wel heel vaak de vulling eruit en doe er nieuwe in. Dan kan ook ook achter soms een beetje smokkelen als het paard heel erg kort in de rug is. Doe ik in de laatste paar cm. even weinig vulling zodat het daar minder draagt.
Kijk eens op onze nieuwe website.!!

www.andalusiershow.nl
www.zadelmakerij.eu

dempsyflaing
Lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 18 mei 2012, 15:19

Bericht door dempsyflaing » 22 sep 2012, 16:29

Bij het oude model Isabelle Werth is de ruimte tussen de kussen ook een stuk breder dan bij het nieuwe model waardoor de ruggewervels mooi vrij liggen.

Het allerbelangrijkste is dat hij goed op je paard ligt en daar moet je toch voor passen en indien nodig aanpassen, en daarna dat je er zelf ook fijn op zit.
Een droom ging in vervulling sinds Guapo in mijn leven kwam.

Paardensport-shop.nl - Alle Ruitersport webshops in 1 overzicht!

smartie
Lid
Berichten: 623
Lid geworden op: 19 sep 2009, 21:21

Bericht door smartie » 22 sep 2012, 19:28

Ramiro is ook een smalle PRE met een hoge schoft.Een spaans zadel zou alleen passen met behulp van pads, en daar ben ik niet zo voor.... Voor Ramiro heb ik gekozen voor de Thorowgood, dit ivm zijn hoge schoft, er is een speciale zadelboom(zgn High Wither) voor. Bovendien is dit zadel ook nog aanpasbaar op de groei (verwisselbare boom). Het is lichtgewicht voordelig in prijs (vanaf 500 euro), en de modellen met een suedine zitting hebben een fijne grip (lekker als er gebokt wordt :( ). Hipica in Aalsmeer heeft behalve spaanse zadels ook thorowgood, en ze heeft dus veel ervaring met PRE´s. Maar op de website kan je diverse verkooppunten van Thorowgood vinden (wel even navragen of de dealer daadwerkelijk thorowgood heeft, want het schijnt dat soms de verkopers een duurder zadel meenemen en proberen te slijten....) Qua kwaliteit ben ik van mening dat het beter is dan de wintec ( die heb ik voorheen zelf verkocht). Sucses, enne bij twijfel niet oversteken, je moet tenslotte vaak wel een tijd met je zadel doen......
Paarden zijn niet mijn hele leven,zij maken mijn leven heel!

caroline
Lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 12 apr 2009, 20:15

Bericht door caroline » 24 sep 2012, 00:48

Nicole schreef:Tsjah, een Spaans zadel is oorspronkelijk gemaakt voor Spaanse paarden.
Het zijn niet zij die erg ingewikkeld doen over centimeters, ligt het goed, dan is het goed en rijden maar.
Voordeel van de potrera vind ik dat de kussens zich erg mooi aan het paard aanpassen omdat ze zo zacht gevuld zijn.

Ieder zijn smaak en voorkeur denk ik.

Mijn favoriete zadel is het DV zadel, die vind ik het lekkerst zitten. In een Engels zadel vlieg ik uit de bocht, maar dat zal ook wel te maken hebben met het bontje. Dat zit nou eenmaal lekker.
' is wel een heel slank PRE'tje hoor...maar die bestaan ook wel.
Ik ga helemaal mee met je redenering en voel het ook zo aan, maar helaas, die zadels zijn niet aan te passen en in twee maanden tijd is ze 2 cm breder geworden, om dan wellicht deze winter weer wat fijner te zijn. Daarom dacht ik aan een wintecje of bates.

caroline
Lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 12 apr 2009, 20:15

Bericht door caroline » 24 sep 2012, 00:50

dempsyflaing schreef:Bij het oude model Isabelle Werth is de ruimte tussen de kussen ook een stuk breder dan bij het nieuwe model waardoor de ruggewervels mooi vrij liggen.

Het allerbelangrijkste is dat hij goed op je paard ligt en daar moet je toch voor passen en indien nodig aanpassen, en daarna dat je er zelf ook fijn op zit.
Is dat deze met cair? Is interessante opmerking.
Ik heb vroeger altijd met een dressuurwintecje gereden. Zat daar mooi vast op en reed er graag mee.
Rij nu nog liever met de espaniola, maar die ligt erg wiebelig.

caroline
Lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 12 apr 2009, 20:15

Bericht door caroline » 24 sep 2012, 00:53

barrye schreef:Ik wil ook absoluut geen cair. Maar dat haal ik eruit en doe er nieuwe, engelse wolvulling in. Kun je ook laten doen door een zadelmaker bij jullie in de buurt.

Het nieuwe model van 2010 vind ik ook maar niets voor de meeste iberische paarden. De boom / kussens passen veel minder goed ddan op de oudere modellen. Ook wintec pro kun je goed proberen. Ik haal wel heel vaak de vulling eruit en doe er nieuwe in. Dan kan ook ook achter soms een beetje smokkelen als het paard heel erg kort in de rug is. Doe ik in de laatste paar cm. even weinig vulling zodat het daar minder draagt.
Nieuwe model is wellicht de contourbloc, ik vond hem zalig zitten, misschien iets teveel blok vooraan.
Ja wol, dat las ik op bokt, dat is beter. zou dat zeker laten veranderen.
Bij een nieuwe was dat gratis, maar weet niet of iemand dat wil doen die geen nieuw zadel wil verkopen zonder er veel geld voor te vragen.
Ik werk aan leder, maar heb geen ervaring met kussens vullen, helaas. Kun jij dat Nicole?

Nicole
Adminstrator
Berichten: 8218
Lid geworden op: 30 mei 2008, 11:40

Bericht door Nicole » 24 sep 2012, 09:58

Ja dat kan ik wel maar ik heb er momenteel helaas geen tijd voor, we staan vol en zit vlak voor een verbouwing. Dus dan staat de werktafel aan de kant. Maar iedere zadelmaker kan een zadel vullen voor je, alleen zou ik dus wel nadrukkelijk vragen om WOL te laten gebruiken.
Wol heeft een functie, en er is geen kunststof die daar tegenop kan.
In het voorjaar struin ik de schapenboeren af voor een zakje wol, kost niks.
Zij blij ik blij.

Ken je Jurgen? Die zit bij jou in de buurt dacht ik.

Wintec is volledig gemaakt van kunststof, van plastic. Zou mijn keuze niet zijn omdathet niet 'ademt'.
Ik weet niet wat voor merk zadel je hebt, maar normaal gesproken past het zadel zich aan het paard aan. Dat is een van de grote voordelen van de potrera.
Leef je droom, droom niet je leven...
www.paardentango.nl

Plaats reactie